Planter i nytt kar

Har søkt en del på forumet her, men lager en tråd for å bli helt sikker.
Plantene har vært i karet en uke nå (vanlig sverdplanter og noen dvergsverdplanter). Har lest at rotsystemet og plantene må venne seg til karet og at det i denne perioden kan forekomme mørke flekker, eller mørke blader. Heller ikke så uvanlig med alger har jeg skjønt.

Men så kommer da jeg med mine usedvanlig grønne fingre, hvordan trimmer jeg plantene. Klipper jeg av f.eks. sverdplanten helt nede ved sanden, eller litt ovenfor. Skal jeg ta alle bladene som begynner å bli missfarget?
Takker på forhånd for evt. svar her

Legger ved et bilde av hvordan de ser ut
Jeg synes det var litt mye? Det ser nesten ut som tørke- eller frostskader?
Selv om nye planter ofte ser litt tufse ut i starten, og kanskje kommer med et brunflekkete blad eller tre, var dette litt for mye til at det virket helt normalt ?

Det kan bli litt mye om du ribber alle bladene fra planten. Den trenger jo noen grønne blad for å holde seg i live og drive fotosyntese. Men de verst rammede bladene klipper du av helt nede ved roten, eller ved grusen. Hele bladet skal altså fjernes, ikke noen stilk skal stå igjen (på sverdplanter).
mona o
Jeg synes det var litt mye? Det ser nesten ut som tørke- eller frostskader? Selv om nye planter ofte ser litt tufse ut i starten, og kanskje kommer med et brunflekkete blad eller tre, var dette litt for mye til at det virket helt normalt:-) ? Det kan bli litt mye om du ribber alle bladene fra planten. Den trenger jo [I]noen[/I] grønne blad for å holde seg i live og drive fotosyntese. Men de verst rammede bladene klipper du av helt nede ved roten, eller ved grusen. Hele bladet skal altså fjernes, ikke noen stilk skal stå igjen (på sverdplanter).

Takk for svar, kan det være at de står litt for tett. I det hjørnet av karet har jeg satt 3 stk av vanlig sverdplante. Hvis frostskaden kan vise seg etter 1 uke i karet så kan det jo være det (??)
Har hvertfall nå klipt vekk de styggeste bladene, og flyttet de litt mer fra hverandre - så får vi se om dette hjelper noe
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap