Plantetrøbbel!

Startet opp akvarie i august mnd siden da er det kun anubiasplantene som ser ut til å overleve, har prøvd litt forskjellige typer som i utgangspunktet skal være "enkle" å få til.
Har brukt Tropica plantenæring en stund, dette ser ikke ut til å hjelpe.
Plantene sprer godt med røtter og vokser hurtig, samtidig så mister de blader og blekner i fargen.
Nå er det ene lysrøret byttet ut, hadde 2 x T8 15 W, har nå kjøpt et Flora-glow rør til å ha i bakkant. 15 W sklulle holde ifølge butikk mannen.

Noen andre tips om hva som kan gjøres for å få plantene til å trives?

Annet innhold i akvariet er rådasand 0,8-1,2 mm og en rot.
Kan være jernmangel. Har du testet vannet for Fe?
Ser at mine akvarier går mot null Fe om jeg ikke tilsetter, bruker da Tetra Plantamin.
Jeg har sliti litt med det samme, og folk anbefaller og tilsette Jern og kanskje magnesium hvis plantene dine blir litt hullete og brune.
Prøv dette, og ta gjerne noen bilder av de aktuelle plantene
Jeg vil tro det er for lite lys som er problemet. Da har du to muligheter. Enten å øke lysmengden ved å føye til flere rør, eventuellt skifte til T5, eller velge planter som trives best ved lite belysning. Søk i plantebasen på veldig lite lys eller lite lys og plasser de som krever mest lys midt i karet. Det er faktisk ganske mange å velge blant. Bruk av reflektorer kan også hjelpe på.

Det er faktisk mulig å få til et grønt kar selv ved lite belysning
Takk for nyttig svar folkens

Plantene blir ikke brune, mer lys grå i farge, nesten gjennomsiktige.
Har ikke testet jerninnhold nei, det var ingen dum ide!

Bilder får jeg rett og slett ikke til :-s
Har kun et vanelig kompakt digitalkamera og bildene blir helt horrible, masse gjenskinn og rare lysstriper dessverre.
Slå av blitzen, bruk et stativ og naturlig lys (dvs lyset i akvariet).
Ha det mørkt i rommet, og prøv igjen!

Skal ikke være et problem med et kompaktkamera...
Har sett markant forbedring i tilstanden til rotplanter etter at jeg begynte å bruke gjødselkuler. JBL sine er gode. Var plaget av det samme som du før, men ikke nå. Tilsetter også ekstra flytende jern i tillegg til Floral og Ferreal. Plantene liker også å få litt kalk i vannet, GH3 er nok til at de trives bedre.
Helge H
Slå av blitzen, bruk et stativ og naturlig lys (dvs lyset i akvariet). Ha det mørkt i rommet, og prøv igjen! Skal ikke være et problem med et kompaktkamera...

Har prøvd med den oppskriften, er sikkert noe gale med fotografen
mitt kompaktkamera liker å fokusere på glasset :s
Kjøp dere speilrefleks foklens, og opplev en helt ny verden.
Nikon D40X er et fint startkamera til langt under 5000 kroner
Litt vanskelig å vurdere hva som går galt med fotograferingen, men om kamera tillater kan du prøve manuell fokusering.

Å trykke utløseren bare halvveis ned er et bra triks på kompakt (og speilrefleks-) kameraer. Da ser du bildet i displayet bak på kamera og kan se om fokus blir feil. Det gjelder oftest å ha noe tydelig i fokusområdet og ikke fotografere helt vinkelrett på glasset (men ikke for skjevt heller)
OK, mere OT..
Hvis man ikke klarer å ta bilder med kompaktkamera, (noe som er helt greit) så ser jeg overhodet ikke poenget med å hoppe over på speilrefleks. Er bildene dårlige fordi kompaktkameraet er _helt_ elendig, så vil jeg tolke det dit hen at foto ikke er noen stor lidenskap, og neste kamera heller bør være et bedre kompaktkamera til rundt 2000 som kan ta nydelige bilder hvis man har interesse for det. Når man behersker det, da kan man vurdere speilrefleks. Er bildene dårlige fordi fotografen er dårlig, og kompaktkameraet helt kurrant, så hjelper det ikke uansett hvor bra kamera man har. Et godt eksempel på det følger:

Var innom et forum å så en bruker som postet et helt elendig akvariebilde. Fotografen sa at han ikke hadde peiling på foto. Helt greit det. For morro skyld lagret jeg bildet og åpnet det i et bildebehandlingsprogram og tok en titt på bildedata, og hva fant jeg? Jo brukeren hadde brukt et Canon EOS 400D. Sier vel sitt.
Tilbake til topic

Har søkt og lest litt inne på plantebasen nå å funnet 2-3 kandidater.
Bacopa Caroliniana
Hygrophila Corymbosa "Siamensis 53B"
(Valisnera Nana)

Noen som har efaring med noen av disse plantene?
Flere av de jeg har kjøpt tidligere som også slulle være enkel å få til har endt opp i bossbøtten....
Likte spes godt den første, den så veldig flott ut og passet bra ift størrelse og ph / gh.
Hei!

Vi har en Bacopa Caroliniana, og den trives godt hos oss. Den vokser ganske raskt i høyden, og blir tett og fin etter en stund. Dersom du ønsker noe hurtigvoksende kan du gjerne få noen avleggere av Limnophila Sessiliflora av meg, jeg luker ukentlig bort store mengder av denne (ser at du også bor i Bergen). Mulig jeg kan ta noen avleggere av Bacopa-en også om ikke lenge.

Ellers har vi sett veldig stor forskjell på plantetrivsel etter at vi skaffet reflektorer til lysrørene.

Lykke til!
annema
Hei! Vi har en Bacopa Caroliniana, og den trives godt hos oss. Den vokser ganske raskt i høyden, og blir tett og fin etter en stund. Dersom du ønsker noe hurtigvoksende kan du gjerne få noen avleggere av [URLBLOCK1] av meg, jeg luker ukentlig bort store mengder av denne (ser at du også bor i Bergen). Mulig jeg kan ta noen avleggere av Bacopa-en også om ikke lenge. Ellers har vi sett veldig stor forskjell på plantetrivsel etter at vi skaffet reflektorer til lysrørene. Lykke til!

Heihei!
Limnophila Sessiflora var den første som strøk med her!
Den begynte å slippe alt av "busker" og tilslutt sto bare stengelen igjen, ikke et særlig vakkert syn :-s

Ottoene ser også ut til å like "bladplanter" best *beklager dårlig formulering* så jeg vil holde meg til det
Fredly
Kjøp dere speilrefleks foklens, og opplev en helt ny verden. Nikon D40X er et fint startkamera til langt under 5000 kroner

Det er så utrolig sant Du opplever en helt ny verden innen akvariefotografering med et speilrefleks. Fokusering blir ikke lenger et problem.
Joda, speilrefleks er nok flott det men kontoen min sier nei....

Nå har ikke plantene blitt noe verre i det siste, men heller ikke bedre synes jeg.
Har nå puttet oppi JBL`s næringskuler, noen som vet hvor lang tid det tar før jeg kan forvente å se noen forbedring?
Skal jeg fjerne alt som ser grått og hullete ut og plante om de grønne toppene?
"Med blanke ark" likssom... Har fjernet det aller verste altså.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap