- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Planter i eit Tanganyika-kar
Planter i eit Tanganyika-kar
Postet 12.12.07 kl 17:39
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
vallisneria er grei i ett Tanganiyka kar
den finnes også i Tanganiyka sjøen,om du skal følge bio top etter boka,,,,
den finnes også i Tanganiyka sjøen,om du skal følge bio top etter boka,,,,
Postet 12.12.07 kl 19:42
Postet 12.12.07 kl 19:59
Vallisneriaen har kanskje for myk konsistens, slik at den blir spist av grøntetende ciklider.
Hva med Cryptocoryne aponogetifolia? Lekker plante! Trives som plommen i egget i hardt Malawi og Tanganyika vann!
Det finnes også et par Crinum-plantearter (vokser ut av en stor løk) som får være i fred for plantespisende fisk. For eksempel er Crinum thaianum ofte å se i butikker her til lands.
Den mer alminnelige Javabregnen, både den vanlige og Windeløv-varianten, har visstnok også en smak og konsistens som gjør at plantespisende fisk ikke vil ha den. Ph-toleransen til disse er vid, fra ph 5 til 8.
REDIGERT:
Jeg tror den førstnevnte planten har skiftet navn (omplassert slektsmessig??). Jeg finner den ikke med mer enn 3 treff i Google, så navnet må være feil. Men her finner du et bilde av Cryptocoryne aponogetifolia, istedenfor Tropicas tegning.
Prøv med Aponogeton crispus.
Den blir ikke så stor og har samme toleranse som Cryptocoryne aponogetifolia mht vann.
Hva med Cryptocoryne aponogetifolia? Lekker plante! Trives som plommen i egget i hardt Malawi og Tanganyika vann!
Det finnes også et par Crinum-plantearter (vokser ut av en stor løk) som får være i fred for plantespisende fisk. For eksempel er Crinum thaianum ofte å se i butikker her til lands.
Den mer alminnelige Javabregnen, både den vanlige og Windeløv-varianten, har visstnok også en smak og konsistens som gjør at plantespisende fisk ikke vil ha den. Ph-toleransen til disse er vid, fra ph 5 til 8.
REDIGERT:
Jeg tror den førstnevnte planten har skiftet navn (omplassert slektsmessig??). Jeg finner den ikke med mer enn 3 treff i Google, så navnet må være feil. Men her finner du et bilde av Cryptocoryne aponogetifolia, istedenfor Tropicas tegning.
Prøv med Aponogeton crispus.
Den blir ikke så stor og har samme toleranse som Cryptocoryne aponogetifolia mht vann.
Postet 12.12.07 kl 20:12
Endret: 12.12.07 kl 20:23
Postet 12.12.07 kl 20:23
Jeg har funnet flere bilder av C. aponogetifolia.
Du finner f.eks. noen her på denne siden. Flott plante, eller hva? Den blir lang, da....
Det står:
"The biggest Cryptocoryne, the leaves are 70-100 cm long. It comes from Philippines."
Du finner f.eks. noen her på denne siden. Flott plante, eller hva? Den blir lang, da....
Det står:
"The biggest Cryptocoryne, the leaves are 70-100 cm long. It comes from Philippines."
Postet 12.12.07 kl 20:28
Inaktiv bruker
Tropic@Kan ikke se at noen av vallisneria artene tilhører tanganyikasjøen... Har 3 stk av den i karet nå men dei blir bare mindre og mindre.. Tropheusene spiser av den titt og ofte:( Hørt at andre anbefaler den og men ser ikke ut til å gå hos meg.
joda,i mudderbunn av sjøen vokser vallisneria, og noen få typer potamogeton
samt ceratophylum -men ingen vokser,,der,, i biotopen, der våre fisker hører hjemme..men det går ann å jukse litt...
vet ikke om tr.egentlig er en av synderne,men de mest kjente plante eterne
fra sjøen er-Limnotilapia dardenni-Tylochromis polylepis og oreochromis tanganicae
Postet 12.12.07 kl 21:32
Endret: 12.12.07 kl 21:45
Postet 13.12.07 kl 16:13
Inaktiv bruker
skulle holde i massevis.har t5 selv og ser att plantene vokser og gror
intensitet i de lysa.spes hvis akvariehøyden er stor
intensitet i de lysa.spes hvis akvariehøyden er stor
Postet 13.12.07 kl 16:30
Postet 13.12.07 kl 16:55
Tropic@Er nok Tropheusene somer synderene i mitt kar jo...Sittet her å sett på dei spise å kose seg... Men,men sånn er de bare.. Må ha meg en runde nå og se hva jeg kan finne av planter. Hvordan er de med lyset jeg har? Har 2 stk. T5 High-Light Day 45w fra Juwel. Er det ok for planter?
Javabregner tåler iallefall ganske dårlig lys før de mistrives De andre typene jeg nevnte så også ut til å tåle fra middels bra lys (det står på hver planteprofil).
Med T5 rør burde du klare deg greit. Men om fiskene dine skal få grønnalger å beite på, så må du muligens ha mer, + at du tilsetter litt Tropica Master Grow hver uke. Det stoffet der pleier iallefall å trigge grønnalgevekst hos meg
Postet 13.12.07 kl 17:10
Postet 13.12.07 kl 22:24
Endret: 13.12.07 kl 22:24
Postet 13.12.07 kl 22:28