Røtteraktig tråder på plante (ikke alger)

Hei,

Starter med å si at jeg har lite peiling på planter
Helt siden jeg kjøpte planten har jeg sett tråder som likner på røtter oppover hele planten (Det er ikke alger). De sitter fast i stilken.
Hva er dette?

Om jeg planter på nytt det jeg trimmer bort vil de vokse opp?

Planten er en Alternanthera reineckii
Det ER røtter. Mange planter har det, både de plantene som lever på land og de som lever under vann. På landlevende planter kalles de "luftrøtter".

Det plantene dine har er altså røtter, og de suger opp næringsstoffer fra vannet med dem. Akkurat som røttene nede i grusen eller sanda suger opp næring der nede fra.

Skulle planten være uheldig og knekke, f.eks. i to, vil den avknekte delen ha røtter likevel og være istand til å hele tiden ta opp næring likevel fra vannet, og i tillegg raskt kunne klore seg fast på et nytt voksested dersom den seiler bortom en gjørmebredde e.l.
ser ut som røtter, mange planter som får røtter helt vilt rundtomkring, og når jeg så bilder av den i plantebasen, så det ut som det kom røtter hvoromhelst på denne planten også men jeg vet ikke, er ingen planteekspert!
Takk for svar, da var det ikke bare jeg som var svimmel

Den vokser som et uvær med co2 så da skal jeg prøve å se om den kan slå seg fast i noen andre akvarier også
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap