Hullete plante med en gang

jeg var å kjøpte meg en moder plante (en type sverdplante) satte den ned med gjødsel i bunnen har rådasand i karet. allerede dagen etter var dte hull på den. karet er ganske ny oppsatt og har gått i to uker og en halv siste halve med filterguffe fra et annet kar, eneste besøkende har vært to guppygutter men de er nå reist hjem=) hva kan det være for noe?
Har funnet ut at det lønner seg å fjerne de ytterste bladene på sverdplantene og bare beholde de tre-fire innerste. Den kommer raskt med nye blad. Siden den dyrkes over vann hender det bladene blir stygge når planten havner i akvariet. I og med at du allerede har plantet den så kan du bare fjerne de som eventuelt blir stygge etterhvert.
okay da prøver jeg det =)
Rettelse
er ganske sikker på at dette er en cryptocoryne pontederiifolia...... (litt av et navn forresten.) denne er vel banelig i handel å sikkert denne jeg har da den ligner veldig. er det det samme tipset med denne?
Nei og ja

Du kan gjerne fjerne de ytterste bladene på cryptocoryner også. Del gjerne opp småplantene i krukka og plant dem hver for seg, men nær hverandre.

Når det gjelder cryptocoryner så finnes det noe som heter cryptocoryne-syke. Bladene blir fillete og smelter på en måte bort. Jeg har lest forskjellige teorier om hvorfor dette skjer, men selv om det ikke finnes noen konklusjon så er vel de fleste enige at det kommer av endringer av noe slag, enten i vannforhold, gjødsel eller temperatur.

Selv om altså bladene visner og forsvinner så må du ikke fjerne røttene. Det vil nemlig komme opp nye blad etter en stund så bare vær tålmodig. Ikke til å unngå at det ble endringer da den kom i karet ditt, men prøv å holde forholdene stabile for den så blir den fin. Jeg fikk feks nedsmelting hver gang jeg gav de gjødseltabletter så det sluttet jeg med
ok da skal jeg nedi karet og ordne litt. høres logisk ut med nedsmeltning.(ser litt slik ut fillete i kanter og lign.) takk for tips=)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap