Vel, det er jo en Cryptocoryne, og man vet aldri med disse
De kan finne på å "smelte ned" for et godt ord, uten at man egentlig vet hvorfor. Forandringer av ulike slag, forstyrrelser av røttene, få kaldt vann "rett i hodet"... alt dette kan få en Cryptocoryne til å visne ned.
Da jeg byttet vann i 250 literen, holdt jeg en gang slangen slik at den pekte rett mot en rad Cryptocoryner. Glemte helt hvor fintfølende de kan være... og noen dager etterpå, var de smeltet helt ned. Søren og! Jeg nappet vekk alle døde og ødelagte blad, og lot resten stå. De kom opp igjen. Og etter det passet jeg nøye på å holde vannslangen med iskaldt vann pekende et helt annet sted i karet, så de ikke skulle få den kalddusjen på nytt.
Så det er ingen fare, de kommer stort sett alltid opp igjen. Etter et par uker har rotstokken skutt opp nye blad, og en ny plante kommer opp.
Så selv om den skulle visne for deg, la den stå i fred, evt bare napp forsiktig vekk de visne bladene du ser over grusen.
REDIGERT:
Jeg tror jeg leste feil i innlegget ditt... brune nerver på de nederste bladene? Det er normalt for veldig mange planter. De nederste (ytterste) bladene er de eldste bladene på en plante som vokser i slik "rosett", og dem kvitter de seg med etter hvert. Spesielt etter nyplanting i nytt miljø. Det gjelder f.eks. alminnelige sverdplanter også.