Vannet blir grønnt, hva gjør man da?

fjernet mye av plantene jeg hadde, før jeg reiste vekk i 2 uker. hadde en kompis som matet fiskene, mens jeg var borte. har en mistanke at han har matet fiskene godt i den perioden. vannet var blitt grønnt, jeg trodde at ett godt vannskifte ville fikse mye, men det hjalp lite. har mindre peride med lys nå (8 timer). mer planter oppi igjen, mater forsiktig, men vannet er like grønnt.
noen tips??
Jeg ville prøvd å dekke til akvariet fullstendig og latt det stå uten mat og lys i stummende mørke i 4-5 dager. Dette pleier å ta knekken på algene.
Når vannet blir grønnt, bør du først løpe rundt i ring mens du skriker og holder deg til hodet.

Du kan i tillegg til det du allerede gjør, tilsette infusorier. Lag en kultur og tilsett en halvliter eller to om dagen. Dette burde hjelpe på så algene forsvinner raskere.
Grønne svevealger er ikke noe grunn til å løpe i sirkel. Dette er ett problem som med alt for stor sikkerhet skyldes at fiskepasseren har vært litt vel ivrig i tjenesten.
Tips: Dosser fôrmengden for hver dag før du reiser. Dette kan du pakke i små poser eller lignende.
Skriv gjerne på posene dag og dato.

For å få bukt med problemet, er løsningen SoVe kommer med oftest den beste.
Har ikke vært borti det Trygve sier om infusorier, men jeg innbiller meg at disse vil beite ned algene\ utkonkurere disse.
Faren med å bruke denne metoden, er at vannet trolig kan gå fra grønt til grått.
Lån/kjøp deg et UV filter - så er det klart vann etter et par dager!
Jeg støtter forslaget med mørkelegging.

Jeg hadde samme problem i 720-literen for en tid tilbake. Et par dager med total mørkelegging kombinert med et relativt stort vannbytte var tilstrekkelig til å bli kvitt problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap