- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Syke/råtnende planter
Syke/råtnende planter
Kjøpte en del planter til mitt nye akvarium tidligere i uka. Noen som vet hva de heter ut i fra bildene?
Desverre har de fra dag 1 sett ganske stygge ut. De blir flisete, faller fra hverandre, lett gjennomsiktlige og store deler av bladene er preget av en brunlig farge.
Noen som vet hva som kan være galt?
Har sand i akvariet, med grus rundt plantene for å gi de økt tilførsel av næring.
Noen av gresstustene mine lider av det samme.
Desverre har de fra dag 1 sett ganske stygge ut. De blir flisete, faller fra hverandre, lett gjennomsiktlige og store deler av bladene er preget av en brunlig farge.
Noen som vet hva som kan være galt?
Har sand i akvariet, med grus rundt plantene for å gi de økt tilførsel av næring.
Noen av gresstustene mine lider av det samme.
Postet 20.01.08 kl 23:33
Postet 20.01.08 kl 23:48
Postet 20.01.08 kl 23:54
Postet 21.01.08 kl 00:01
Postet 21.01.08 kl 17:11
Postet 21.01.08 kl 17:22
Postet 21.01.08 kl 19:20
Postet 22.01.08 kl 00:40
Du bør ikke gi så mye næring i starten. Vent inntil du ser vekst hos plantene, eller det dukker opp små utløpere på Vallisneriaen.
Alle planter stopper litt opp ved nyplanting, og dine ser ut til å slite litt ekstra.
Den gjødselen du gir nå, greier ikke plantene å ta opp, og du kan få en skikkelig algeoppblomstring.
Om du har mange hurtigvoksende stengelplanter i karet, vil disse ta unna noe overskuddsnæring.
Alle planter stopper litt opp ved nyplanting, og dine ser ut til å slite litt ekstra.
Den gjødselen du gir nå, greier ikke plantene å ta opp, og du kan få en skikkelig algeoppblomstring.
Om du har mange hurtigvoksende stengelplanter i karet, vil disse ta unna noe overskuddsnæring.
Postet 22.01.08 kl 06:29
Mange gode råd allerede her. Virker som du har valgt planter litt tilfeldig når du ikke engang vet hva de heter. Planter har ulike krav til ph, hardhet og temperatur, lysbehov osv. Derfor er det greit å lese litt om planter før man kjøper dem slik at man finner noen som passer med ditt oppsett. Da sparer du i hvertfall litt penger.
Tålmodighet er viktig. Alltid lurt å begynne med enkle, lite krevende planter i et nytt kar. Gjerne hurgigvoksende planter slik som Rose nevner.
De fleste rotplanter tar litt tid før de begynner å vokse skikkelig og det hender at blandene råtner eller visner litt før planten kommer skikkelig i gang. Det betyr ikke noe så lenge rota ikke råtner. Hvis bare forholdene ellers i karet er tilplasset plantens behov, vil de komme etterhvert. Veldig ofte skyldes dårlig plantevekst at man har for lite lys. Endel planter vil også kreve CO2 for å vokse skikkelig.
Men selv erfarne planteakvarister sliter litt av og til. Jeg kjøpte nettopp et par potter med glossostigma elantoides til 720-literen min. De forsvant i løpet av en dag. Jeg tror ble til salatfrokost for de gule eplesneglene mine som jeg tydeligvis har litt for mange av. Håper at det står noen røtter igjen som kan ta seg opp etterhvert.
Tålmodighet er viktig. Alltid lurt å begynne med enkle, lite krevende planter i et nytt kar. Gjerne hurgigvoksende planter slik som Rose nevner.
De fleste rotplanter tar litt tid før de begynner å vokse skikkelig og det hender at blandene råtner eller visner litt før planten kommer skikkelig i gang. Det betyr ikke noe så lenge rota ikke råtner. Hvis bare forholdene ellers i karet er tilplasset plantens behov, vil de komme etterhvert. Veldig ofte skyldes dårlig plantevekst at man har for lite lys. Endel planter vil også kreve CO2 for å vokse skikkelig.
Men selv erfarne planteakvarister sliter litt av og til. Jeg kjøpte nettopp et par potter med glossostigma elantoides til 720-literen min. De forsvant i løpet av en dag. Jeg tror ble til salatfrokost for de gule eplesneglene mine som jeg tydeligvis har litt for mange av. Håper at det står noen røtter igjen som kan ta seg opp etterhvert.
Postet 22.01.08 kl 08:07
Inaktiv bruker
Hei Har de samme plantene selv, jeg har helt vanlige vann verdier, mine strevde litt til å begynne med, jeg anbefaler deg å kjøpe gjødsel tabeletter som du knekker opp å putter ned i roten, det fikk fart på ming avler som fy, så jeg tok noen avleggere over i et nyoppstartet akvarie og der trives di fåreløpig ikke vokser ikke og har litt brune flekker.
Postet 22.01.08 kl 08:50
LundemannenDesverre har de fra dag 1 sett ganske stygge ut. De blir flisete, faller fra hverandre, lett gjennomsiktlige og store deler av bladene er preget av en brunlig farge. Noen som vet hva som kan være galt?
Hvis de nyinnkjøpte plantene har blitt utsatt for kulde, dvs har fått frostskader, kan de også bli bløte, brune og se råtne ut. Kanskje dine ble litt kalde på vei hjem fra zoobutikken?
Postet 22.01.08 kl 08:55
Endret: 22.01.08 kl 08:56
takk for mange gode råd.
jeg tror ikke det blei så veldig kalde, var bare rett opp i posten fra butikken, inn i varm varm bil, og rett hjem
Men nå, etter at en tredjedel av bladene er helt borte, og alle bladene har mista halvparten av lengden sin, ser det ut som de har stabilisert seg litt. De ser enda skrekkelig dårlige ut, men jeg tror ikke det har ramlet av flere biter siden i går.
Har spredt plantene litt mer nå, så satser på at de kommer seg etterhvert
jeg tror ikke det blei så veldig kalde, var bare rett opp i posten fra butikken, inn i varm varm bil, og rett hjem
Men nå, etter at en tredjedel av bladene er helt borte, og alle bladene har mista halvparten av lengden sin, ser det ut som de har stabilisert seg litt. De ser enda skrekkelig dårlige ut, men jeg tror ikke det har ramlet av flere biter siden i går.
Har spredt plantene litt mer nå, så satser på at de kommer seg etterhvert
Postet 23.01.08 kl 00:00