- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Avlegger av vasspest?
Avlegger av vasspest?
Postet 03.02.08 kl 20:20
Postet 03.02.08 kl 20:23
Vasspest slår sjelden rot. Det er ikke uvanlig at de rett og slett råtner når du du setter dem i grusen og dermed løsner og flyter opp.
Den enkleste er rett og slett å feste dem under en stein. Det er jo den øverste delen av planten som blir fin og frodig. Når planten blir for stor/lang tar man ut hele greia, klipper vekk nederste delen og kaster den. Så kan man plante den fineste og friskeste delen av planten tilbake i karet ved å legge en stein over nederste del av stengelen.
Den enkleste er rett og slett å feste dem under en stein. Det er jo den øverste delen av planten som blir fin og frodig. Når planten blir for stor/lang tar man ut hele greia, klipper vekk nederste delen og kaster den. Så kan man plante den fineste og friskeste delen av planten tilbake i karet ved å legge en stein over nederste del av stengelen.
Postet 05.02.08 kl 13:14
Jeg har gjort begge deler. Stenglene blir som regel tynnest nederst så man kan klippe av den nederste delen.Men jeg har også klipt av øverst hvis den er litt stygg i toppen. Når det gjelder å feste disse har jeg bare dyttet de ned i sanda og der blir de. Spørs åssen bunnlag du har og om du har fisk som roter veldig...
Postet 05.02.08 kl 13:30
Jeg har ikke vasspest i mine kar lenger for de vokser alt for fort. Men planten er grei å bruke i nye kar nettopp pga at den vokser fort, bruker mye næring og dermed forebygger algevekst.
Et lite alternativ til å feste planten:
Når man kjøper denne planten i butikk er det ofte klemt en liten stripe med bly rundt stengelene. Denne blyklumpen er grei å ta vare på og kan brukes som "søkke" for å holde planten nede. Dermed er det lett å ta opp planten, klippe av nederste delen, klemme blyet på plass igjen og slippe planten tilbake i karet.
Et lite alternativ til å feste planten:
Når man kjøper denne planten i butikk er det ofte klemt en liten stripe med bly rundt stengelene. Denne blyklumpen er grei å ta vare på og kan brukes som "søkke" for å holde planten nede. Dermed er det lett å ta opp planten, klippe av nederste delen, klemme blyet på plass igjen og slippe planten tilbake i karet.
Postet 05.02.08 kl 13:40
Postet 05.02.08 kl 15:02