Sverdplante og vasspest

- Sverd planten min er blitt blass i fargen og bladene har fått små hull, samt enkelte blader har råtnet.
- Vasspesten min ble overfalt og filleristet av slørhalene mine, nå er de flyttet til et kar med plastik plante og vasspesten har fått trimmet sveisen litt og fått tilført mye næring, men alikevel vokser den nesten ikke. Den har holdt seg på ca 2 cm høyde i en måned nå og har ikke den fine grønn fargen lenger..

Alle de andre plantene mine stortrives og vokser som bare det, hva kan være årsaken til at sverdplanten og vasspesten ikke klarer seg?
Sverdplanten trenger nok litt jern.
Vasspesten trenger sikkert litt mer lys.

Hvis man ikke får vasspest til å gro, har man et problem. Den pleier gro som pesten.
Var det jeg også tenkte:P Hva slags lys er å anbefale?
Så litt på karene dine. Det største er på 20 liter.
Jeg har dessverre ikke greie på små små kar.
Alt er mye lettere i større kar.

vet, så nå har jeg kastet ut baren til fordel for et større kar
Sterud
vet, så nå har jeg kastet ut baren til fordel for et større kar:)

Høres fornufting ut

Men pass deg for litersyken.
Den har alt innhentet meg..hehe
Godt det er flere. Vasspest liker seg best i uoppvarmede kar, og jeg har aldri fått den til. Jernmangel kan bære en tanke ja, men...... Prøv andre planter som Hygrophila polysperma eller Bacopa monnieri/americana/minima om jeg husker rett. Disse er villige som fy og elsker jern. Trives i de fleste vanntyper bare de får lys. Lykke til.
Bra det er baren og ikke barna du har kastet ut da..... Måtte le av meg selv da jeg leste feil. Bytte lysrør til et du kjøper på akvariebutikk? Innrømmer glatt at prisforskjellen har gjort meg til bruker av den lokale el-butikken av og til. Avstanden også. Her fører de lysrør de anbefaler til akvarier lokalt, så be om hjelp, de ligger gjerne på lageret, ikke framme.
Flere forslag til enkle planter: Anubias til Gullfiskene dine. Gulrotgress, Vallisneria av ulike typer. Ser også på en del Cryptocorynner som nokså enkle.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap