- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Grus eller sand?
Grus eller sand?
Postet 17.02.08 kl 13:33
Postet 17.02.08 kl 13:43
Postet 17.02.08 kl 19:10
Ja det er min erfaring også at sand virker mye bedre enn sitt rykte.
Har nå testet ut Biltemasand 0,2-1,0 mm i et par plantekar og ser ikke forskjell på vekst. Bruker også sandsnegler. Har ikke varme. men isopor i bunnen av karen for å reflektere varme rundt røttene.
Sand har også fordeler i forhold til mange fisk og reker som liker å rote rundt i sanden.
Har sanden runde kanter tar ikke fisk skade av dette.
Mye sand og grus har skarpe, knuste kanter jeg bruker ikke disse i akvarium og de er helt uegnet hvis man har bunnlevende fisk.
Har nå testet ut Biltemasand 0,2-1,0 mm i et par plantekar og ser ikke forskjell på vekst. Bruker også sandsnegler. Har ikke varme. men isopor i bunnen av karen for å reflektere varme rundt røttene.
Sand har også fordeler i forhold til mange fisk og reker som liker å rote rundt i sanden.
Har sanden runde kanter tar ikke fisk skade av dette.
Mye sand og grus har skarpe, knuste kanter jeg bruker ikke disse i akvarium og de er helt uegnet hvis man har bunnlevende fisk.
Postet 17.02.08 kl 19:35
Hos meg er det alltid andre faktore enn hva planten vokser i, som bestemmer trivsel\ vekst.
Faktisk er det karet med garantert best vekst, det karet med finest bunnlag hos meg. Slik har det alltid vært, vet ikke hvorfor det er slik (samme filtrering, samme temp, samme lys, samme flytende plantenæring, samme planter osv i to kar).
Har en god del sandsnegler i dette karet, og disse bidrar derfor med stor sikkerhet til den ekstra gode veksten. Faktisk vurderer jeg å ha sandsnegler i andre kar også, kun for å se om dette bidrar til ennå mer luking
Faktisk er det karet med garantert best vekst, det karet med finest bunnlag hos meg. Slik har det alltid vært, vet ikke hvorfor det er slik (samme filtrering, samme temp, samme lys, samme flytende plantenæring, samme planter osv i to kar).
Har en god del sandsnegler i dette karet, og disse bidrar derfor med stor sikkerhet til den ekstra gode veksten. Faktisk vurderer jeg å ha sandsnegler i andre kar også, kun for å se om dette bidrar til ennå mer luking
Postet 18.02.08 kl 12:17
Postet 18.02.08 kl 13:59
Har lurt på dette selv, fordi plantebøker osv. sier at det nesten MÅ være grus.
Jeg tror min konklusjon er at jeg stort sett har unngått planter som er veldig opptatt av å få bunnæring og at røttene alltid kommer seg frem uansett.
Men det skal sies at Echinodorusen jeg hadde vokste som et beist, den hadde alltid en HAUG med snegler på roten, første konklusjon var at de spiste på den, men jeg tror bare de spiste døde deler og holdt den fresk som en fesk.
Mitt kar var skikkelig innkjørt på snegler før jeg starta det på ny nå. De var nesten alltid under sanden om dagen, så brydde meg ikke mye. Er noe annet når karet er nystartet, da er det mange på overflaten, og sikkert ikke nytte for plantene heller.
Jeg tror min konklusjon er at jeg stort sett har unngått planter som er veldig opptatt av å få bunnæring og at røttene alltid kommer seg frem uansett.
Men det skal sies at Echinodorusen jeg hadde vokste som et beist, den hadde alltid en HAUG med snegler på roten, første konklusjon var at de spiste på den, men jeg tror bare de spiste døde deler og holdt den fresk som en fesk.
Mitt kar var skikkelig innkjørt på snegler før jeg starta det på ny nå. De var nesten alltid under sanden om dagen, så brydde meg ikke mye. Er noe annet når karet er nystartet, da er det mange på overflaten, og sikkert ikke nytte for plantene heller.
Postet 18.02.08 kl 14:23
Tante AstridJeg har hatt begge deler og merker ingen forskjell på veksten. Jeg har sandsnegler i sandbunnen som sørger for sirkulasjon til røttene. Har skiftet til sand i begge karene mine. Ta en titt på rekekaret mitt så vil du se at planter trives med det bunnlaget her hos meg ;)
Sandbunn + tusen sandsnegler = grus. Stemmer ikke det?
Postet 18.02.08 kl 18:52
Jeg skiftet fra relativt grov grus til biltemasand, kun for å se at det ble rene plantekollapsen! Spesielt gresset jeg har fikk seg en skikkelig trøkk. Nå har det imidlertid stått en stund, og snegler blitt tilført. Begynner å komme seg nå, men gresset sliter fremdeles! Tror nok grus er best, men hyggeligere for mange fiskearter med sand gjør vel at det gjelder å velge planter som trives i sanden da? Det er nok bare å prøve et eller annet tenker jeg!
Postet 18.02.08 kl 22:45
Postet 19.02.08 kl 00:36
Det trenger ikke å være størrelsen på kornene i bunnlaget som førte til problemer.BosseJeg skiftet fra relativt grov grus til biltemasand, kun for å se at det ble rene plantekollapsen! Spesielt gresset jeg har fikk seg en skikkelig trøkk. Nå har det imidlertid stått en stund, og snegler blitt tilført. Begynner å komme seg nå, men gresset sliter fremdeles! Tror nok grus er best, men hyggeligere for mange fiskearter med sand gjør vel at det gjelder å velge planter som trives i sanden da? Det er nok bare å prøve et eller annet tenker jeg!
Mange er litt vel raske når de planter, og bare trykker røttene sammen i en tett vase.
Dette kombinert med at en fjerner masse av den næringa fra gammelt avfall i karet, har fått mer enn en plante til å visne bort.
Postet 19.02.08 kl 00:48