Tropica aquacare plantenæring + kapsler

Kjøpte disse til sverdplantene mine i dag. Det står at de må graves ned minst 4 cm i substratet pga innhold av N og P. Siden begge mine akvarier er ganske nye (det eldste 2 måneder uten algeproblemer og det andre under innkjøring nå) lurte jeg på om dette blir risikabelt mtp alger ?

Evt andre som har erfaring med disse ?

Hensikten med å grave de såpass dypt ned, er for å unngå at de to nevnte næringsstoffene lekker ut i vannmassene der algene kan dra nytte av dem. Nettopp N og P er "yndlingsføde" for alger og kjent for å være algefremkallende.
(hvis N og P er Nitrate og Phosphate, slik jeg mener å huske da)

Hvis du sørger for at næringskulene ligger godt "innbakt" i grusen langt nede, vil røttene på plantene få sugd opp næringen istedet.

Jeg tror kanskje jeg hadde startet veldig forsiktig med noen få kuler, og kanskje fokusert på kun en plante eller to. Da husker du hvor de ligger, og du kan alltids greie å grave opp igjen og slamsuge bort næringskulene om alt skjærer seg helt og alge-boom oppstår.

Hvis alt går bra etter noen uker og kun plantene strutter av velvære, kan du begynne å fordele flere næringskuler rundt omkring hos plantene. Slike gjødningskuler trenger ikke gis ofte, 4-5 ganger i året kanskje, men det avhenger av veksthastigheten hos den enkelte akvarist (som igjen avhenger av lys og en masse andre faktorer). Noen gir oftere, noen sjeldnere.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir B Løland
Reklame for plussmedlemskap