- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Lys til plantene
Lys til plantene
Inaktiv bruker
Lurer på hva som blir definert som mye lys og lite lys til plantene. Selv har jeg to 18w lysstoffrør med reflektorer, ett i bølgelengde som tilsvarer blått lys og ett i bølgelengde som tilsvarer rødt lys. Har en del hurtigvoksende planter som trives veldig godt. Men har nettopp gått til innkjøp av noen røde planter (som jeg ikke fikk vite navnet på). Hvor mye lys trenger røde planter? De får jerntilskudd ved roten av planten. er det ellers noen triks for å holde de røde?
Håper noen kan svare meg
mvh jt
Håper noen kan svare meg
mvh jt
Postet 23.02.08 kl 16:20
Postet 23.02.08 kl 20:04
Postet 24.02.08 kl 18:27
Postet 24.02.08 kl 18:32
Inaktiv bruker
angående bølgelengden på lysrørene, hadde jeg sett feil. De er begge 590 nm. Men det ene lyser i blåskjær og det andre i rødskjær. Så da det er vel bare forskjellige gasser i lysrørene som gjør det. Denne fargen på lysrøreren er sannsynligvis for at lyset skal bli penere?
Det var gjerne litt feil måte jeg beskrev de på tidligere. Det er jo hvitt lys, men ett i en rødlig og ett i en blålig tone. Jeg leste et sted at noen planter får sterkere farger ved forskjellige bølgelengder, og det stemmer vel ettersom forskjellige farger absorberer forskjellige bølgelengder(farger) i lysspekteret.
Det er et juwel heldekkende armatur, med 2 18 watts vanlig lystoffrør. Karet er på 110 liter så hvis jeg har regnet riktig bør jeg ha minst 55w tilsammen. 0,5w per liter teorien.... Dvs at jeg må installere minst 19w til på en eller annen måte. Evt kjøpe nytt armatur med 3 eller 4 lysrør. Hmm disse røde plantene kan bli dyre.. hehe
Det var gjerne litt feil måte jeg beskrev de på tidligere. Det er jo hvitt lys, men ett i en rødlig og ett i en blålig tone. Jeg leste et sted at noen planter får sterkere farger ved forskjellige bølgelengder, og det stemmer vel ettersom forskjellige farger absorberer forskjellige bølgelengder(farger) i lysspekteret.
Det er et juwel heldekkende armatur, med 2 18 watts vanlig lystoffrør. Karet er på 110 liter så hvis jeg har regnet riktig bør jeg ha minst 55w tilsammen. 0,5w per liter teorien.... Dvs at jeg må installere minst 19w til på en eller annen måte. Evt kjøpe nytt armatur med 3 eller 4 lysrør. Hmm disse røde plantene kan bli dyre.. hehe
Postet 24.02.08 kl 21:53
Inaktiv bruker
Tittet litt rundt på nettbutikker på lysrør. Vil jo gjerne begholde armaturet siden det er heldekkende, så kanskje det er mulig å bare bytte lysrør og evt tennere. Men hva er egentlig forskjellen på T5 og T8 lysrør og andre lysrør? Er det T5/T8 rørene som er fullspektret? Og så var det lengden. Man måler vel da fra endene av lysrøret (delen/ tuppen som skal inn i tenneren) eller fra kanten på røret? Ble dette forståelig? Det var ikke så mye info på rørene mine.... men det er de som fulgte med karet når jeg kjøpte det.
Glemte å nevne at jeg har reflektorer på begge rørene. Det tilsvarer vel noen watt det og?
Har uansett sett forskjell på de røde plantene fra dagen jeg plantet de. De var irrøde og nå, bare etter 3-4 dager, har de allerede mistet litt farge
Kan uansett snakke med damen i butikken om co2 tilførsel. Har hørt at tabletter ikke var noe særlig. Erfaringer?
uansett. tusen takk for dere har svart så raskt
mvh jt
Glemte å nevne at jeg har reflektorer på begge rørene. Det tilsvarer vel noen watt det og?
Har uansett sett forskjell på de røde plantene fra dagen jeg plantet de. De var irrøde og nå, bare etter 3-4 dager, har de allerede mistet litt farge
Kan uansett snakke med damen i butikken om co2 tilførsel. Har hørt at tabletter ikke var noe særlig. Erfaringer?
uansett. tusen takk for dere har svart så raskt
mvh jt
Postet 24.02.08 kl 22:35
Er røret på 590nm, er det på 590nm, samma hva en ellers hoster opp av tenkisk infojtangående bølgelengden på lysrørene, hadde jeg sett feil. De er begge 590 nm. Men det ene lyser i blåskjær og det andre i rødskjær. Så da det er vel bare forskjellige gasser i lysrørene som gjør det. Denne fargen på lysrøreren er sannsynligvis for at lyset skal bli penere?
Bølgelengden, her 590nm, er den som bestemmer fargen på lyset.
At de to rørene har samme nm, men ulik farge, er svært lite sannsynlig. Eneste forklaringa er feilproduksjon
590nm er forøvrig temmelig pissegult, altså verken blått eller rødt
(blå går fra ca 400-475nm, rød fra ca 680-710nm)
jtDet er et juwel heldekkende armatur, med 2 18 watts vanlig lystoffrør. Karet er på 110 liter så hvis jeg har regnet riktig bør jeg ha minst 55w tilsammen. 0,5w per liter teorien.... Dvs at jeg må installere minst 19w til på en eller annen måte. Evt kjøpe nytt armatur med 3 eller 4 lysrør. Hmm disse røde plantene kan bli dyre.. hehe;)
Det er svært få, om noen, akvarier som leveres med tilstrekkelig god belysning for mer krevende planter.
En har da to valg; enten planter som krever mindre, eller å sette inn mer lys.
Med 18W-system, kan en velge 20W rør, og får litt mer for pengene.
Med 40W lys i karet, bør du kunne holde en del av plantene som er midt på treet med tanke på lyskrav.
Det er nok ikke så lett som å bare bytte rørene for å få T5 i armaturer med T8-opplegg.jtVil jo gjerne begholde armaturet siden det er heldekkende, så kanskje det er mulig å bare bytte lysrør og evt tennere. Men hva er egentlig forskjellen på T5 og T8 lysrør og andre lysrør? Er det T5/T8 rørene som er fullspektret?
Elektronikk (forkobling) samsvarer ikke, rørholderne samsvarer ikke, og lengden samsvarer ikke. Men powerledninga, den passer til begge ;p
Det vi merker til forskjell mellom T5 og T8, er at førstnevnte er mye mer lyssterk pr W kontra T8. Til karet ditt vil T5 på 24W passe fint, med to slike, får du temmelig mye lys i karet (tilsvarede ca 70W T8).
Men dette krever jo ombygging av toppen på karet.
Om du vil ha mer info enn dette om forskjellene, ligger dette forklart i en rekke tråder her på AF.
Her kom mer relevant info Om karet ble kjøpt nytt, vet jeg ikke helt hvem som har merket de.jtDet var ikke så mye info på rørene mine.... men det er de som fulgte med karet når jeg kjøpte det.
Karene leveres med ett rør på ca 6700K, og ett på ca 4200K. Fargesammensettingen i disse er forsåvidt OK, men lysutbyttet fra rørene får ikke meg til å aplaudere
Nope Når en beregner hvor mange W en tilfører karet i form av lys, er det det totale antallet W som røret gir. Dette innebærer at der man ikke bruker reflektor, kaster en rett å slett bort en del W på lys som aldri havner der det skulle havnet.jtGlemte å nevne at jeg har reflektorer på begge rørene. Det tilsvarer vel noen watt det og?
Postet 25.02.08 kl 13:34
Endret: 25.02.08 kl 13:34
Postet 25.02.08 kl 13:49
Postet 25.02.08 kl 13:58
Inaktiv bruker
590nm er forøvrig temmelig pissegult, altså verken blått eller rødt
Ja jeg fikk heller ikke bølgelengden til å stemme overens med fargen.
Hehe.. sjekket lysrøret en gang til og visst står det 590mm (flau:/) og ikke nm (liten uklar tekst ok!!..) Det forklarer jo saken. Det ene heter daylite og det andre heter warmlite.
Da blir det å undersøke om jeg får tak i sterkere lysrør med den lengden, men jeg ble fortalt i en petshop at det var lengden som avgjorde styrken. Litt forvirrende hele greien.
Ellers får jeg vel bare droppe de nydelige plantene. De gjorde virkelig susen på hele akvariedekoen så hadde vært kjekt å beholde de.
Uansett, Tusen takk for mye god info og hjelp! Setter virkelig pris på det
mvh jt
Ja jeg fikk heller ikke bølgelengden til å stemme overens med fargen.
Hehe.. sjekket lysrøret en gang til og visst står det 590mm (flau:/) og ikke nm (liten uklar tekst ok!!..) Det forklarer jo saken. Det ene heter daylite og det andre heter warmlite.
Da blir det å undersøke om jeg får tak i sterkere lysrør med den lengden, men jeg ble fortalt i en petshop at det var lengden som avgjorde styrken. Litt forvirrende hele greien.
Ellers får jeg vel bare droppe de nydelige plantene. De gjorde virkelig susen på hele akvariedekoen så hadde vært kjekt å beholde de.
Uansett, Tusen takk for mye god info og hjelp! Setter virkelig pris på det
mvh jt
Postet 25.02.08 kl 15:21
Det er ikke noen grunn til å være flau jt Både leser og skriver feil stadig vekk. Blir også påminnet om enkelte av disse leifene ved jevne mellomrom
Regner med at rørene ikke er alt for nye i karet, og da er det bare å bytte dem ut. Ett rør svekkes over tid, og de rørene som leveres med Juwel-karene har ut i fra målinger som er gjort, mellom 30 og 35% av opprinnerlig lysutbytte etter ett års drift.
Rørene kan fint erstattes med 20W rør fra hagen (20W erstatter her 18W. De har også 40W rør, som erstatter 36W, og 40W kort utgave, som erstatter 38W\105cm.), lengden er den samme, og elektronikken den samme (beregnet for enten 1*36-40W, eller 2*18-20W)
Ønsker du noenlunde samme fargesetting, men sterkere lys, velger du Sun-glo i kombinasjon med Life-gloII.
Ønsker du litt mindre gultskjær, hopper du over sun-glo, og velger 2*life-gloII. Dette gir forøvrig en del mer lysutbytte enn den andre sammensettingen.
Regner med at rørene ikke er alt for nye i karet, og da er det bare å bytte dem ut. Ett rør svekkes over tid, og de rørene som leveres med Juwel-karene har ut i fra målinger som er gjort, mellom 30 og 35% av opprinnerlig lysutbytte etter ett års drift.
Rørene kan fint erstattes med 20W rør fra hagen (20W erstatter her 18W. De har også 40W rør, som erstatter 36W, og 40W kort utgave, som erstatter 38W\105cm.), lengden er den samme, og elektronikken den samme (beregnet for enten 1*36-40W, eller 2*18-20W)
Ønsker du noenlunde samme fargesetting, men sterkere lys, velger du Sun-glo i kombinasjon med Life-gloII.
Ønsker du litt mindre gultskjær, hopper du over sun-glo, og velger 2*life-gloII. Dette gir forøvrig en del mer lysutbytte enn den andre sammensettingen.
Postet 25.02.08 kl 17:22