Hjelp til å få til plantene mine.

hei. kjøpte meg et rio 240 - har nå hatt planter i over ei uke, men det ser ut som dei ikke trives. dei blir brune , hullete å "gjennomsiktige".
var hos zoosenter her i byn å kjøpte sera florenettes a tabeltter. tok i for 3 dager siden. men plantene blir verre. hva kan jeg gjøre?dei får godt med lys!får lys en 9tima dagen.. nesten alle plantene er helt nye å ganske kipt om jeg må kjøpe alt nytt igjen..blir litt dyrt så hadde blitt veeeldig glad for tips for å redde plantene min!!!
er ikke fisk i enda. dei skal flyttes over på mandag eller tirsdag..om plantenes blir bra igjen. eller kan jeg flytte dei sjøl om det ser ut som plantene rotner.

det er da eneste dei tabelttane jeg har hatt i når jeg startet det.
har ikke hatt noe salt eller noe annet!!ettter jeg har lsuttet med sannt lever fiskene mine mye lenger (nesten ingen dødsfall)
Uten å en gang ha lest tråden, kan jeg fortelle at den planten på det midterste bildet sannsynligvis er en sumpplante. Søppel fra Imazo.
Ja
ja kansje det..men det er ALLE mine planter som er blitt hullete å brune å "gjennomsiktige"
Kesol
Uten å en gang ha lest tråden, kan jeg fortelle at den planten på det midterste bildet sannsynligvis er en sumpplante. Søppel fra Imazo.

Jeg tror du tar feil her. For meg ser det ut som en Cryptocoryne. Det er svært vanlig at disse plantene trives dårlig i starten. Noen gangen smuldrer bladene helt bort, nesten som om de råtner. Men hvis røttene får stå og godgjøre seg en stund vil de som regel komme med nye friske skudd. Litt bunngjødning kan være nyttig.

Det viktigste for å få planter til å trives er at de får nok lys. De kan gjerne få 10-12 timer lys i døgnet.

Mitt råd til alle som kjøper planter er at de får med seg hva planten heter slik at de kan sjekke (f.eks i plantebasen her på forumet) hva planten krever for å trives. Det beste er jo selvfølgelig å sjekke plantebasen før man kjøper plantene. Ellers blir det som å kjøpe katten i sekken. Det er bortkastet å bruke penger på planter som f.eks trenger CO2 hvis man ikke tilsetter CO2.

De fleste plantene som selges i vanlige butikker er imidlertid hardføre og lette planter. Vi som liker å eksperimentere med litt sjeldne og krevende planter har problemer med å finne disse i akvariebutikkene.

Jaa
dei på dyrebutikkene her i byn vet aldri navn på planter!er avgtil lapper på dei men når dei fleste av dei er vekke når jeg er der er det vanskelig:P
men noene som vet hva slags tabbeletter jeg har fått md mg da?
sera florenette A.
står på tysk:S ho dama i zoobutikken forklarte hvor mye jeg skull ha oppi da.
Jeg kjøper aldri en plante uten å vite hva den heter. Dvs jeg har faktisk kjøpt en plante på Ikea en gang. Har den fortsatt og det er en fin plante, men jeg ergrer meg enda over at jeg ikke vet 100% sikkert at det er den planten jeg tror det er.

Jeg regner meg som planteakvarist, men plantenæringsprodukter har jeg faktisks veldig lite greie på. Bruker meget lite av denslags, men har tenkt å begynne å eksperimentere litt med dem etterhvert. I det store karet mitt bruker jeg kun jernkuler som stikkes ned i grusen- ellers ingenting.

Dersom du bruker plantenæring er det ofte lurt å halvere dosen i forhold til det som står i bruksanvisningen. Bedre med for lite næring enn for mye hvis du vil unngå alger.
Nydelig kar Geir!

Det er forøvrig din feil at jeg nå har inne bestilling på både T5 armatur og lateritt hos min lokale Zoo, jeg må jo ha noen alternativer når/dersom CO2 boblinga ikke gir ønsket effekt

Karl Inge S
Nydelig kar Geir! Det er forøvrig din feil at jeg nå har inne bestilling på både T5 armatur og lateritt hos min lokale Zoo, jeg må jo ha noen alternativer når/dersom CO2 boblinga ikke gir ønsket effekt :)

Hm... vet ikke helt om jeg skal føle meg skyldbetynget eller beæret.
Men med T5 og CO2 er du på riktig vei.

Akvariehobbien er som med alt annet i livet. Dess mer man investerer av penger og tid, dess kjekkere blir det.

Mitt prosjekt i år har så langt vært å style opp en gammel 85-liter med flunkende ny lystopp (T5 selvfølgelig) og CO2-system og har dermed brukt godt over 2000kr på dette lille fillekaret som tidligere stod i en krok og ble oversett av de fleste.
Geir Rolfsnes
[QUOTE=Kesol]Uten å en gang ha lest tråden, kan jeg fortelle at den planten på det midterste bildet sannsynligvis er en sumpplante. Søppel fra Imazo.

Jeg tror du tar feil her. For meg ser det ut som en Cryptocoryne. Det er svært vanlig at disse plantene trives dårlig i starten. Noen gangen smuldrer bladene helt bort, nesten som om de råtner. Men hvis røttene får stå og godgjøre seg en stund vil de som regel komme med nye friske skudd. Litt bunngjødning kan være nyttig.

Jeg må desverre parere med å si at jeg tror du tar feil. Den ligner ikke på noen Cryptocoryne jeg har vært i kontakt med. Denne planten kan deles i enkle stengler med et blad på hver stengel, og plantes hver for seg.
Om man får denne planten i hendene, og kjenner på bladene, studerer røttene, vil man raskt få det for seg at det er en sumpplante - det vil man få bekreftet om man prøver den i akvariet.

Jeg har til nå ikke møtt en kunde på dyrebutikken som har fått den til. Jeg har selv prøvd.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap