Problemer med å få plantene til å trives

Jeg sliter noe voldsomt med å få plantene mine til å trives.
Jeg har vel nå holdt på med denne hobbyen i ca 1 år. Fiskene stortrives og har ikke noe problemer der.
Derimot dør alle planter sakte men sikkert.
Alle plantene mister bladene nedenefra og oppover slik at plantene nå kunn har en tynn stilk med blader øverst.
Andre plantetyper uten stilk rett og slett visner hen.

Jeg kjøpte etter anbefaling i dyrebutikken en form for næringskastrat som jeg strødde i bunnen under sanden. Og jeg gir plantene flytende næring ved hvert vannbytte (1 gang i uken).

Det hører med til historien at jeg i begynnelsen slet med vannverdier.
Ph i springen her er ca 8 - 8.5. Men fisken ser ut til å trives der så til slutt ble jeg anbefalt å slutte å bry meg om dette.
Og det ser ut til å ikke ha noe betydning for fiskenes del.

Jeg har et slikt Rio 180l akvarie med medfølgende lys.

Ettersom planter er relative dyre så ønsker jeg å få bukt med problemet.
Er det noen som kan gi meg tips på hva jeg bør se etter ?

Ser her i denne delen av forumet at det er mange som nesten er som spesialister å regne angående planter. Kanskje noen kan gi meg noen tips ?

Det kan være lyset, eller temperatur.
Siden dette med blader øverst på stilk, setter jeg en knapp på lyset.

Jeg tenker også lys. At planter mister blader nederst er klassisk lysmangel- symptom i "min bok" i allefall.

Takker for svar.
Hyggelig å se deg igjen MC Darup Jeg husker deg igjen fra jeg var helt ny i hobbyen og du svarte mine første innlegg her !

Ja dere nevner lys, Jeg bruker lysrør som fulgte med akvariet.
Bør jeg kanskje skifte disse ut ?
Hvilke rør anbefaler dere så da ?
jeg kan forøvrig nevne at plantene er av sorten hurtigvoksende, og de vokste veldig raskt og er helt oppe i overflaten nå.
Men siden jeg hele tiden har slitt med at planter dør så har jeg ikke tatt meg bryderiet med å påkoste meg nye.
Jeg ville se hvordan det gikk med tiden. Men nå vil jeg få dette til å bli skikkelig igjen. Er jo ikke særlig pent å se på heller.
Kan forøvrig C02 være en ide også ?
Kanskje noen har tips om noen gode artikler ang planter\trivsel og triks rundt dette ? Har lest det som finnes ang dette på dette nettstedet.
Standard lysrør er vel ikke det beste om man vil ha god plantevekst.
Farge på lyset har mye å si for plantene også.
Alder på rørene har også mye å si, og de fleste som holder på en del med planter anbefaler å bytte rørene etter ca 6 mnd bruk, da rørene svekkes.
Å sette inn et t5 armatur er jo også ett hett tips

Her er en tråd om lys
Er du sikker på at plantene har festet røtter? Ganske mange av mine planter daua fordi jeg bare plantet dem uten å ta av den lille potten som følger med, sånn du forklarer at de nederste bladene faller av. Så fant jeg ut at man skulle ta dem ut av potten og legge dem på grusen med en stein over, så kommer det røtter rett ut av stilken og fester seg der.
Du sier at du har ett Juwel kar, og hvis det er standard T8 rør du har så skjønner jeg godt at du sliter. Det er nesten så jeg mistenker Juwel for å spekulere i dette.

Oppgrader lyset, sett deg en 1.5 liters flaske med DIY Co2 og jeg tipper du har løst problemet.
takk for svar alle sammen

For å svare på spørsmålet til Mari:

jeg er ikke sikker på noe her jeg, men jeg tok av pottene ja når jeg plantet de. Og jeg vil tro røttene har det pent siden blomstene har vokst fra bunnen til overflaten. Men eh jeg har ikke særlig grønne fingre så dette er ren gjetting.

Jeg skal følge rådene ang nye lysrør og kanskje jeg til og med spanderer litt co2 anlegg så får jeg se hvordan dette går.

Takk igjen alle sammen
Lys er nok det første du bør se på, i tillegg til næringen du tilsetter.

Hvilken flytende næring er det du bruker?
De fleste stengelplanter opptar næring fra vannet, igjennom bladene sine. De trenger derfor flytende næring. Mange av de større plantene med ordentlige rotsystem, som sverdplanter cryptocoryne o.l. tar næringen sin fra bunnlaget - du bør derfor også ha næring i bunnlaget. Laterittkuler eller liknende kan brukes da.

Co2 er fint det også, men det er liten vits med co2 om du ikke har ordentlig lys. Eller næring i vannet.

Du kan også se på phen i vannet. Mange planter foretrekker ph under 8, så om du kommer deg ned på 7 vil nok ikke det skade (plantene, jeg vet ikke hvilke krav fiskene dine har evt.)
Bruker du reflektorer på rørene? Hvis ikke kan det hjelpe på å utnytte det lyset du har. I tillegg så kan den enkleste løsningen være å velge planter som tolererer svakere belysning.
Hei igjen og takk for svar.

Joakim:

Jeg bruker flytende næring. Den heter faktisk Plantenæring og er av merket Tropica Aquacare. I tilegg så hadde jeg 3-4 poser med slike kuler som du nevner i bunnen av akvariet under sanden når jeg rigget det opp for første gang.
Alt dette ble jeg anbefalt å gjøre av butikken hvor jeg kjøpte mitt akvarie.
Noe annet gir jeg ikke plantene.

PH er et lite problem i seg selv. Jeg har ph på ca 8+ i springvannet mitt.
Jeg forsøkte med en del slike ph senk greier i begynnelsen men ga det fort opp. Det ble kostbart og ikke hjalp det heller.
Men fiskene mine ser ikke ut til å lide noe nød slik jeg har det, det er verre med plantene

Tante Astrid:

Nei jeg bruker ikke reflektor. Alt er som orginalt der.
Jeg var faktisk i den tro at lyset som medfulgte burde være bra nok.

Plantene jeg har er av den hurtigvoksende sorten og skal være de letteste å få til. Var egentlig kjøpt bare for å sette igang akvariet og begynne hele den prosessen. Men så lenge ting ikke går som det skal har jeg ikke sett poenget i å påkoste flere planter.

Sikkert en løsning det du nevner men i grunn og bunn ønsker jeg jo å ha valgmuligheten til å sette i de planter jeg ønsker
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap