Karet er altfor fullt og riccia-mose spørsmål

Hei,

jeg var på medlemsmøte i akvarieklubben i går og fordi min fine Ludwigia bestemte seg for å plutselig ikke like seg mer, kjøpte jeg planter på auksjonen! Jippi!

Det som bekymrer meg nå er om jeg har puttet altfor mye oppi karet, i forhold til at jeg skal klare å stelle plantene og i forhold til hva pumpa tåler.
Det er 54 liter og pumpa er fluval 2+.
En liten grunn til at jeg tror jeg mista ludwigian er at jeg rett og slett glemte å tilsette oksygen til vannet. Nå har jeg gjort det de siste dagene og tilført flytende gjødsel.
De nye plantene er : Hygrophila difformis, rotala rotundifolia og Elodea nuttallii. Fikk vite at dette var generlt enkle planter? Men gjelder det om jeg har tett beplantning?

Hva er det som skal til at karet skal se nogen lunde slik som det gjør nå?

Ricciamosen:

Jeg fikk gaffelmose for noen uker tilbake. Nydelig å se på! Da jeg fikk den kom den som en flott klump og jeg prøvde meg på å feste den til lavastein. Men jeg skjønte jo raskt at det ikke var lett pga. den egentlig flyter og ikke fester seg. Men derfor har på en måte denne klumpen forsvunnet. Nå er det akkurat som at det er gress i vannskorpa.

Men nå har jeg en idee om å prøve feste en rot i vannskorpa slik at den får levd over vann. Kunne dette fungert? Men kommer gaffelmosen til å samle seg igjen??

Masse tekst, få spørsmål. Håper noen tar seg tid til å lese igjennom og svare=)

Hilsen Iselin

Riccia kan visst leve over vann. På et bilde i databasen for Riccia er den avbildet i en blomsterpotte.
Det var garantert ikke av mangel på O2 at planten(e) vandret heden
Planter har lite behov for O2, det er Co2 de normalt får for lite av.

Filtermessig er det ikke noe problem å trykke karet så fullt av planter, at en må bytte vann med pipette, så heller ikke det argumenter er det spesielt mye hold i
Det finnes eksempler på meget flotte platnekar, helt uten filtrering, så jeg ser ikke noen grunn til å fortvile over filterkapasitet og plantene

Gaffelmose kan være vanskelig å få til å feste seg, rett å slett da dette egentlig er en flyteplante.
Selv må jeg binde opp mosen i karet mitt etterhvert som den vokser, og da sørger jeg også for å fjerne det som har vært minst eksponert for lys, og derfor er sånn passe stygg.
Om dotten har løst seg opp, skyldes dette oftest for dårlige levevilkår, primært i mangel på næring og lys.

Hva bruker du av plantenæring, hvor mange W lys har du, og ikke minst, hva slags lys har du?
Hei,

Takk for svar!

Den flytende næringen jeg bruker er jeg litt usikker på, men kan skrive det som står der (det er så mye). Planta 1. Elos, Prima line. Jeg synes den har gått helt greit, men det finnes helt sikkert noe bedre næring. (Dette putter jeg oppi begge karene jeg prater om).

Der ricciamosen er, i 43 literen, har jeg kjøpt en Wromac lystopp som fulgte med lys. Altså jeg tror ikke dette er noe spesielt lys. Det er på 15 watt.. *Kremt*

Jeg sitter vell eeegentlig og bare venter på at det karet med alle plantene, 54 litern, skal bli tomt igjen. Nå som denne tråden er i gang, er det noen enkle sjappe triks/tips?

Hilsen Iselin

Lys og næring er det som skal til for at planter skal vokse. Avhengig av hvordan planter du har så kan du tilsette næring i bunnlaget eller direkte i vannet.

Det letteste og antakelig det som gir best effekt er å investere i godt lys. Mye og riktig lys.

Diverse næringskuler f.eks. laterittkuler kan og bør settes ned i bunnlaget i nærheten av planter som trekker næring fra røttene.
Ja, det karet plantene helst skal gå best i har et lys som kaller powerglow.. Vet ikke hva det vil si? Om det er dårlig, greit eller bra?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap