- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Hvor lenge klarer javamosen seg i en bøtte med vann?
Hvor lenge klarer javamosen seg i en bøtte med vann?
Postet 21.06.08 kl 17:25
Endret: 21.06.08 kl 17:25
Ingenting gror i mørket, så nei, det vil ikke gå bra. I en bøtte får ikke mosen det lyset den trenger. Den ville bare råtne. Den ville kanskje klart seg en uke eller to, men den gror jo ikke i den tiden pga manglende lys. Og da fester den seg ikke heller....
Poengløst å legge den i bøtte, altså.
Jeg tror du bør gjøre om alt sammen, dersom det er mye løkker o.l. i trådene dine. Det er en potensiell dødsfelle for fisk, og det er mange eksempler på at fisk har satt seg fast og skjært seg på de trådene.
Poengløst å legge den i bøtte, altså.
Jeg tror du bør gjøre om alt sammen, dersom det er mye løkker o.l. i trådene dine. Det er en potensiell dødsfelle for fisk, og det er mange eksempler på at fisk har satt seg fast og skjært seg på de trådene.
Postet 21.06.08 kl 18:11
Endret: 21.06.08 kl 18:12
Inaktiv bruker
det går vel fint, men jeg hadde heller bare hatt røttene i karet mens mosen skulle feste seg, en slik sjanse er jeg villig til å ta, u har du maller er det en litt større risk, men har aldri hatt problemer med det...
Postet 21.06.08 kl 18:11
Postet 21.06.08 kl 19:31
Postet 21.06.08 kl 20:30
BentejentaDa får jeg ta det opp å prøve igjen:) strikk,går det? Men har veldig nye mose til overs, noen tips hva jeg kan jøre med den?
Hvorfor ikke stappe mosetråder inn i alle sprekker og kroker du finner på trerota? Jeg binder aldri fast mose på røttene, jeg utnytter istedet de sprekker og små "markhull" som naturlig finnes i trerøtter. Det holder at mosen bare henger fast litt her og der, bare nok til at den ikke flyter avgårde. Etterhvert vil den sakte men sikkert krype bortover selv, og innimellom suger den seg fast til treverket. Ikke overalt, men her og der skjer det, og da sitter den godt nok.
Verdt å merke seg kan det være å vite at javamose ikke kan fordra å bli klemt flat eller pakket for tett på et underlag. Da visner den og dør. Den må være "fluffy" og luftig, og laget må være ganske tynt.
Postet 21.06.08 kl 23:43
Postet 22.06.08 kl 16:41
BentejentaTakk for godt råd Mona O :) kan jeg putte resten av mosen i grønnsaks skuffen til kjøleskapet?å sette denne i vindu? ikke med direkte sol lys.
Ja, i vinduskarmen vil den jo få litt dagslys iallefall, så da overlever den en god stund. Bare pass på det med sola, men det vet du jo ser jeg Sol kan gi alge-boom
Har du litt flytende plantenæring, så gi mosen et par dråper bare (ikke stort mer som trengs) så klarer den seg.
Postet 23.06.08 kl 01:57
Postet 23.06.08 kl 12:45
Postet 23.06.08 kl 13:10
Postet 23.06.08 kl 14:13