Bacopa monnieri vissner?

Jeg har lagt merke til at bacopa monnieri'n min har begynnt og vissne.. Vet dette kanskje kan ha noe med at det er for lite lys oppi der. Jeg har et heldekkende armatur på karet med et rør. Byttet røret idag (som var sånn lilla lys, aner ikke hva det heter), til et Sun-glo rør for og se om de reagerer på det.

Lurer på om det er noen som kanskje har noen andre råd til meg? Kanskje flytte de el.no? De står litt spredt rundt om i karet, 1 helt til venstre foran, 1 litt til høyre foran og noen stilker spredt rundt.
(Se bildene)
I bakgrunnen ser jeg alger og det virker som du har lite planter. Planten er vel heller ingen hurtig-vokser av natur.

Jeg tror at du trenger mer hurtigvoksende planter for å holde algene i sjakk og da vil panten din klare seg bedre. Lyset ditt kjenner jeg ikke til men du bør skaffe deg ett for økt plantevekst (hvilket er fullt mulig at du har).

Her ser du hvor mange hurtigvoksende jeg måtte til med for å ta knekken på algene.
Bruker du noen form for plantegjødsel i akvariet ditt? Får plantene dine den næringen de må ha for å vokse?
Helge
I bakgrunnen ser jeg alger og det virker som du har lite planter. Planten er vel heller ingen hurtig-vokser av natur. Jeg [B]tror[/B] at du trenger mer hurtigvoksende planter for å holde algene i sjakk og da vil panten din klare seg bedre. Lyset ditt kjenner jeg ikke til men du bør skaffe deg ett for økt plantevekst (hvilket er fullt mulig at du har). [URLBLOCK1] hvor mange hurtigvoksende jeg måtte til med for å ta knekken på algene.

Det er et digert knippe hornblad der i tillegg til 2 tabbiser med tetraaqua algetten gjemt i bakgunnen, så jeg tror ikke det er alge-problemer. Det jeg tror du ser er det at den lille skilpadden min har vært grønn en gang i fordums tid. ;D hehe!
Har luket litt i hornbladene men har alle stilkene enda, burde jeg sette de inn? Har flyttet de til det største karet for og gi litt mer "farge-følelse" der.
Jeg nettopp har annskaffet et par pistia nå som jeg har hørt skal være rimelig raske.. Så du har det i karet ditt.
Er det Alternanthera reineckii du har stående der til venstre? De er vel ikke akkurat hurtig voksende? Mine er ihvertfall Ur treige.. :P

Jeg har et ganske stort alge problem som jeg prøver og kontrollere i det miste karet mitt og Alternanthera reineckii'n ser ikke ut om de som er i "B54" som er karet jeg henviser til.

Mona: Jeg tror kanskje du har et poeng her. Jeg bruker ingen form for plante næring for øyeblikket.. :S Kanskje en idè og kjøpe det. Har du noen og foreslå?
Jeg må innrømme at jeg ikke akkurat har "grønne fingre".
Jeg hadde ikke hørt om algette før og jeg vet ikke sikkert hvordan de virker men hvis du ikke har ett algeproblem så har du ikke ett algeproblem

Jeg har pistia ja. Vokser helt vannvittig. Jeg har vel bare hatt de i ett par måneder men jeg har allerede måtte lugge ut flere ganger.

Jeg har også pappegøyeblader, de fikk jeg for ca to uker siden og er sikkert ikke lette å få til men de vokser ganske godt hos meg nå, jeg ville sagt ett par cm per dag. Jeg vet likevel ikke sikkert om jeg kommer til å ha dem da de trenger mye plass og kanskje noe mindre gjennomstrømming og slike ting.

Hornbladene pleier jeg å plante om igjen når de nærmer seg overflaten ved å dele dem ca på midten eller knipe av nye skudd som jeg planter om igjen. Slikt blir det mange planter av på sikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap