- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Har jeg døde hornblad?
Har jeg døde hornblad?
Postet 29.07.08 kl 17:39
Endret: 29.07.08 kl 17:41
Postet 29.07.08 kl 17:43
Postet 29.07.08 kl 17:48
Endret: 29.07.08 kl 17:48
Postet 29.07.08 kl 20:51
DammedFor en stund siden fikk jeg sendt noen hornblad til meg i en melkekarting, nå så er jeg usikker om noen av plantene lever.. Noen ser mer grønne ut andre litt mer grå-grønne. Hvordan kan jeg finne ut om mine hornblad lever?
Grå-grønt høres dødt ut hvis "bladene" faller av også så vil jeg nok si at planten er død ja. Finner du biter som fortsatt er grønne så putt de nedi grusen for det kan være nok til at den skal klare seg.
Postet 30.07.08 kl 00:13
Postet 30.07.08 kl 03:07
Hornblad bør nok ikke plantes Den danner aldri røtter, og passer best som flyteplante.
De er skrekkelig vanskelige å få til å "plante", de flyter bare opp hele tiden siden de ikke får røtter. Røtter er jo det som gjør at planter blir sittende der man planter dem, vanligvis.
Jeg har også forsøkt å plante dem av og til, tatt en bunt og forsøkt å holde dem på plass med en stein e.l. Men det funker dårlig, stort sett, så det ender alltid med at de får flyte i en stor klase i overflaten. Danner flotte, tette kratt der yngel eller fisk kan gjemme seg
De er skrekkelig vanskelige å få til å "plante", de flyter bare opp hele tiden siden de ikke får røtter. Røtter er jo det som gjør at planter blir sittende der man planter dem, vanligvis.
Jeg har også forsøkt å plante dem av og til, tatt en bunt og forsøkt å holde dem på plass med en stein e.l. Men det funker dårlig, stort sett, så det ender alltid med at de får flyte i en stor klase i overflaten. Danner flotte, tette kratt der yngel eller fisk kan gjemme seg
Postet 30.07.08 kl 10:24
Postet 30.07.08 kl 10:51
Postet 30.07.08 kl 11:00
har tenkt å ta mange lange "remser" med hornblad som dette:
-----------------------------------------------------------------------------------------
og så tenkte jeg å ta en stein på midten:
![[External Image] [External Image]](http://i7.photobucket.com/albums/y292/DamirMedic/Akvarium/hornblad.jpg)
og så dytter jeg steinen nedi grusen slik at den ikke syns, og det som stikker opp er hornblad på hver side av steinen.
-----------------------------------------------------------------------------------------
og så tenkte jeg å ta en stein på midten:
![[External Image] [External Image]](http://i7.photobucket.com/albums/y292/DamirMedic/Akvarium/hornblad.jpg)
og så dytter jeg steinen nedi grusen slik at den ikke syns, og det som stikker opp er hornblad på hver side av steinen.
Postet 30.07.08 kl 12:35
Endret: 30.07.08 kl 12:41