- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Hvorfor slår ikke anubiasen min røtter?
Hvorfor slår ikke anubiasen min røtter?
jeg har en anubias, men vet ikke helt hvilken i akvariet mitt med sandbunn. alle plantene vokser godt der, men jeg har merket at den ikke får noen nye røtter selv om "hovedrota", vokser videre. med hovedrota mener jeg den feite som bladene og røttene vokser fra, den som ikke må graves ned.
i broren min sitt akvarium vokser plantene litt verre. noen dør der, og blir bare mindre om mindre for hvert blad som kommer ut, men i mitt akvarium vokser de bra. han bruker grus som fulgte med da han fikk det. den følger med aquakids akvariene. den er hvit, oransje og sort.
det eneste som vokser i hans er anubias., men den har en merkelig vekst. bladene vokser tett og det vokser MASSE røtter ned i grusen.
hvorfor får anubias så mye røtter i hans, og ingen nye i mitt?
i broren min sitt akvarium vokser plantene litt verre. noen dør der, og blir bare mindre om mindre for hvert blad som kommer ut, men i mitt akvarium vokser de bra. han bruker grus som fulgte med da han fikk det. den følger med aquakids akvariene. den er hvit, oransje og sort.
det eneste som vokser i hans er anubias., men den har en merkelig vekst. bladene vokser tett og det vokser MASSE røtter ned i grusen.
hvorfor får anubias så mye røtter i hans, og ingen nye i mitt?
Postet 05.08.08 kl 02:38
Endret: 05.08.08 kl 02:44
Postet 05.08.08 kl 02:41
Postet 05.08.08 kl 02:44
Disse plantene liker ikke å bli flyttet for mye på og vokser best når de får stå i ro over lengre tid. Kanskje du har flyttet på dem oftere enn broren din?
Jeg har alltid plantet disse i substratet og har hatt friske, store planter. Det viktigste er, som du sier Stian, at den vannrette stengelen ikke havner nede i sanden/grusen. Jeg har også lagt merke til at de liker litt gjødsel i bunnlaget når de er plantet på denne måten. Siden broren din har grus vil det antagelig være mer næring i det substratet enn i sanden din hvor alt avfall legger seg oppå. Det kan derfor være at du må gi litt bunngjødsel om du vil ha samme veksten på dine som de broren din har
Jeg har alltid plantet disse i substratet og har hatt friske, store planter. Det viktigste er, som du sier Stian, at den vannrette stengelen ikke havner nede i sanden/grusen. Jeg har også lagt merke til at de liker litt gjødsel i bunnlaget når de er plantet på denne måten. Siden broren din har grus vil det antagelig være mer næring i det substratet enn i sanden din hvor alt avfall legger seg oppå. Det kan derfor være at du må gi litt bunngjødsel om du vil ha samme veksten på dine som de broren din har
Postet 05.08.08 kl 17:29
Endret: 05.08.08 kl 17:30
Postet 05.08.08 kl 20:13
Anubias vokser skrekkelig langsomt, og det er ingen overdrivelse. Du bør la dem få god tid på seg. Hvor lang tid det tar varierer, det avhenger av vokseforhold og hvordan de trives i akkurat ditt kar. Det kan ingen svare på
Iflg Tropica så er dette egentlig en plante som vokser over vann eller i sumper, og Tropica skriver at "det virker som Anubias vokser så sakte at de rett og slett aldri oppdager at de er plassert under vann" ....
Iflg Tropica så er dette egentlig en plante som vokser over vann eller i sumper, og Tropica skriver at "det virker som Anubias vokser så sakte at de rett og slett aldri oppdager at de er plassert under vann" ....
Postet 05.08.08 kl 20:51
Endret: 05.08.08 kl 20:53
GrrrotleSlenger inn et spørsmål her . Hvor lang tid tar det før anuias slår røtter ? Har festet 2 anubias til 2 røtter med gummistrikk. De har stått 2 uker nå. Jeg tok av strikken på den ene, men den hadde ikke festet seg
Tar laaang tid, Tok nesten 4mnd før rota var såpass festet at jeg kunne kutte fiskesenen fra steina.
Smør det med tålmodighet og bare vent. Jo mere du daller med dem jo lengere tid tar det
Postet 05.08.08 kl 20:52
Postet 06.08.08 kl 01:47