Hvit vasspest

Alle vasspest plantene mine har den siste tiden fått ett hvitt belegg, som ligner litt på sand, på seg. Nå har jeg sand i akvariet men INGEN andre planter har dette hvite "stoffet" på seg og vasspesten står rundt omkring sammen med de andre plantene. Jeg har også kikket inngående og kommet frem til at det ikke er små luftbobler selv om det ligner litt på det også. Plantene vokser likevel raskere enn noen gang. Jeg har ett litt dårlig bilde av det her (det går an å zoome oppe til høyre).

Hva kan det være?

Snålt, her skulle du nesten vært over på makrofotografering av et blad.

Selv ville jeg tenkt sopp eller småkryp med en gang. Evt døde alger om det var noe som kunne tilsi det. Men klarer uansett ikke å se dette på bildet.

Litt på siden kanskje, men selv har jeg et mikroskop fra lekebutikk. Det er veldig hendig når det er noe smått jeg lurer nok på til å finne frem "miksoskopkofferten".
...Tilsetter du noe GH/TH+ eller kalk...?
Jeg har akkurat det samme på noe av min vasspest. Jeg tilsetter ikke noe i det karet nå. Er meningen å ha co2 i karet og da tilsette natron, men har ikke mer gass for tiden så har latt det skure og gå litt.... Kan det bli slik om de vokser "for raskt" / får for mye lys i forhold til annet? Lange med tynne, prikkete blader? Bladene som får dette på seg blir litt gjennomsiktige. Ingen andre av mine planter som har dette heller. Har noen kalksteiner gjemt i grusen forresten.
Det ser ikke ut som småkryp og det kan ikke være snegle egg for jeg har 4 stk praktbotia der som raskt ville tatt av dage evt snegler så snart de hadde vist seg. Har prøvd å skrape det av med neglen og mener å huske at det gikk an, altså at det er utapå bladene og ikke inni.
Hmmmm, skal prøve å få stelt i det karet i kveld og se om det er der enda....
Jeg tilsetter ingenting annet en halv dose av anbefalt mengde med flytende gjødsel. Jeg gikk opp til normal anbefalt dose for en to tre uker siden men akkurat da gikk alle pistiane på en smell (sikkert pga den høye temperaturen), så jeg er tilbake på halv dose igjen.

Plantene virker jo friske ut utenom dette hvite stoffet, de vokser helt fantastisk. Så kanskje det er "voksesmerter", jeg er åpen for muligheten.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap