"roseafolia (Pink)"'n min detter fra hverandre. Hjelp meg!

Hei, jeg har lagt merke til at Alternanthera reineckii "roseafolia (Pink)"'n min har begynnt og dette fra hverandre.. :O Lurer på om noen her kanskje kan forklare meg hvorfor? Er det er næringsmangel? Hadde nettopp i 5ml med TetraPlant Plantamin (flytende).
Eller er det kanskje eplesneglene mine som har tatt litt for hardt av? :P

Setter pris på alle svar.
Legger med et par bilder så dere kan dømme selv.

MvH Tom
Den planten der har jeg forsøkt også flere ganger, men får den aldri til. Den krever nok en del lys (og riktig lys!), i likhet med mange andre rødlige planter.

Mine ser akkurat ut som din på bildet etter en stund, feller bladene nedenfra og opp og står til slutt igjen med nakne stilker. Å knipe av toppen og plante den på nytt, hjelper ingenting, for etter en stund er den likedan.

Mine ser vel ikke noe særlig bedre ut de heller. Tipper på at jeg ikke klarer å gi dem nok lys. Gjødsel får de nok av.

Fra basen:

Alternanthera reinecki "Lilacina" er en flott plante hvis den får riktig stell. Som de fleste andre rødbladede planter krever denne en god del lys og trives også best dersom den får CO2-tilførsel. Uten disse betingelsene blir bladene grønnere, men ved ypperlige forhold kan den vokse over vannflaten. Den vokser forholdsvis sakte.
Tusen takk for svar
Jeg tror dere har et godt poeng her, lyset.. Jeg har bare et 11W (tror jeg) lysrør som fulgte med tanken akkurat nå.. Har vært litt vanskelig og få ta i slike lysrør..
Har noen avleggere i en annen tank som ikke ser slik ut i det hele tatt. De får samme type næring på nokså like rutiner men her er det et Aquasky 15W rør på 6500K.. (Se bilde)

Men litt off topic da, har dere kanskje noen forslag på stengelplanter jeg kan ha stående i en 19L med guppy-yngel, som ikke er like krevende som Roseafolian? Er så sinnsykt lei av hornblad også nå.. ;P hehe!
Hvis det 11 w lysrøret er gammelt (mer enn 1 år), så kan det hende at lyskvaliteten er blitt så dårlig at det "ikke er noe igjen" som plantene kan utnytte. Selv om lysrøret lyser fremdeles, kan det være "oppbrukt".

Dersom det er tilfelle, vil jo mange planter slite, uansett grønne eller røde blad.

Men, planter til dårlig belysning finnes jo, selv om de er få. Er f.eks. den seiglivede javabregnen uaktuell, selv om det ikke er en stilkplante? Den greier seg med lite lys, er veldig hardfør. Samme med Anubias, den finnes det flere av.

Ellers kan du jo forsøke Hygrophila polysperma, en stilkplante med ugressrask vekst Virker rimelig hardfør iflg min erfaring, men noe lys må den ha (men ikke like mye som de røde, da)

mona o
Hvis det 11 w lysrøret er gammelt (mer enn 1 år), så kan det hende at lyskvaliteten er blitt så dårlig at det "ikke er noe igjen" som plantene kan utnytte. Selv om lysrøret lyser fremdeles, kan det være "oppbrukt". Dersom det er tilfelle, vil jo mange planter slite, uansett grønne eller røde blad. Men, planter til dårlig belysning finnes jo, selv om de er få. Er f.eks. den seiglivede [URLBLOCK1] uaktuell, selv om det ikke er en stilkplante? Den greier seg med lite lys, er veldig hardfør. Samme med Anubias. Ellers kan du jo forsøke [URLBLOCK2], en stilkplante med ugressrask vekst:-) Virker rimelig hardfør iflg min erfaring, men noe lys må den ha (men ikke like mye som de røde, da)

Åja, det med lysrøret hadde jeg faktisk ikke anelse om :P Det er nok helt sikkert over et år gammelt for det lille lyset som kommer av det er nokså svakt når jeg tenker over det. Må høre med dyrego el.no om de kan bestille et nytt til meg..

Javabregne hadde jo vært litt arti og prøvd seg på.. Får sikkert tak på det her via AF til en billig penge. Takk for forslaget.

Hygrophila polysperma "big leaf" har jeg i det karet som jeg har "friske" roseafolia i så kanskje jeg skal prøve og flytte noen av de dit? Hadde jo vært morsomt å se hvordan det hadde utviklet seg.. :P
PS!
Kunne du ta bilde av lampen evt lysrøret du bruker? Kanskje noen har tips om hvor det kan skaffes Se om du finner produsentens navn og evt modellnavnet på lampen.

Det er vel ikke tilfeldigvis Aquatic Nature Spectralux?
mona o
PS! Kunne du ta bilde av lampen evt lysrøret du bruker? Kanskje noen har tips om hvor det kan skaffes:) Se om du finner produsentens navn og evt modellnavnet på lampen. Det er vel ikke tilfeldigvis [URLBLOCK1]?

Bilde kan du få vettu Men desverre var teksten på lysrøret så og si slitt bort. (Tenker meg at røret er ganske gammelt) Men armaturet er et SICCE moby dick armatur. Tok bilde av røret med en Prince sigg så du ser størrelsen på det pluss "innmaten" til armaturet.
Denne planten krever en goddel watt lys for å trives.
Oh jeeezz.... ser armaturet virkelig sånn ut under?? Helt åpent rett over vann?
Jeg synes det der så direkte livsfarlig ut... :0 Hvis det ikke er noe lokk i mellom elektronikken og vannflaten, så er det livsfarlig og kan kortslutte når som helst.

Det er jo ikke gummierte skrupakninger rundt rørfestene en gang, så vidt jeg kan se? Er det dekkglass i mellom lyset og vannet?

Men hvis det lysrøret er på 11 watt så vet jeg dessverre ikke hvor man får tak i det. Jeg vet at Arcadia har 8 w og 14 og 15 w, men jeg har ikke sett 11 w.

Det brunlige på bildet ditt der... er det rust??

[External Image]
mona o
Oh jeeezz.... ser armaturet virkelig sånn ut under?? Helt åpent rett over vann? Jeg synes det der så direkte livsfarlig ut... :0 Det er jo ikke gummierte skrupakninger rundt rørfestene en gang, så vidt jeg kan se? Er det dekkglass i mellom lyset og vannet? Men hvis det lysrøret er på 11 watt så vet jeg dessverre ikke hvor man får tak i det. Jeg vet at Arcadia har 8 w og 14 og 15 w, men jeg har ikke sett 11 w.

Hehe! Neida! Jeg har tatt av dekkglasset som sitter på armaturet. :P Måtte skru det av for og få ut røret.. Er litt kinki, men skal bygge det om når jeg flytter.

Desverre ser jeg ikke hvor mange watt eller hva lyset heter pga teksten på røret er slitt vekk.. Men kan jo ta det med ned på butikken og høre.. Kanskje han har sett det før. :P Takker og bukker for forslagene. Tenker jeg rett og slett bygger om hele armaturet og setter i enten to 8W eller en 14W..
Ok

Du finner iallefall de nevnte lysrørene fra Arcadia her, så har du bevis overfor butikken at de finnes (noen har aldri sett dem før) Jeg har handlet både 8 w og 14 w i den tyske nettbutikken.
mona o
Ok :-) Du finner iallefall de nevnte lysrørene [URLBLOCK1] så har du bevis overfor butikken at [B]de finnes [/B];-) (noen har aldri sett dem før) Jeg har handlet både 8 w og 14 w i den tyske nettbutikken.

Ah, takker Regner med at jeg blir og bestille de.. :P De er jo så sinnsykt dyre i butikken pga de skal ha for frakt å alt mulig annet.. Men kjekkt og ha når jeg skal spørre etter røret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap