"vasspest-dyrking" trenger tips.

Jeg plantet noen vasspest i akvariet i dag og det ble en til overs som jeg ikke synes var så fin, men den hadde to avleggere. Jeg tok da og kneip av avleggerene, hadde grus i et 1,5 liters litermål og la oppi noe pynt og hadde i vann + en dæsj plantenæring. Planen er da og få disse til å vokse og formere seg også gi dem bort til en venninne av meg som nettopp har fått akvarium og av en eller annen grunn synes vasspest er en fantastisk vakker plante. Jeg skal ut i morgen og kjøpe en høy sylinderformet vase til å bytte ut litermålet med. Tipper den blir på 4-5 liter. Er det et nyttedyr av noe slag jeg kan ha i der som ikke trenger å fores ofte og som ikke bryr seg mye om temperatur? Sikkert ingen. Uansett så kommer jeg til å skifte vann hver dag. Litermålet/vasen vil stå i vinduet, så den får nytte av sollys. Er det noe spesielt jeg bør huske på?
Bare eit lite tips.
IKEA har fine billige sylinderforma vaser
Du kan ha Kirsebærreker og eplesnegler. Sjekk profilene for å være helt sikker.

Siden vasen jo er høy og overflaten liten, bør du ha sirkulasjon i vannet. En luftestein holder fint.
Har ikke IKEA i området :/
Jeg kan ikke ha noe stæsj oppi for vi har ikke noe ledig strømuttak og luftepumpene mine bråker for mye til å ha på et soverom. Vil også si ifra at temperaturen i vannet nå ligger på 17 grader, og det er nok litt lavt for reker og snegler?
Prøv nille eller europris hvis du har de i nærheten. Ellers har de mye fint på plantasjen eller helt vanlige blomsterbutikker.
Jeg har tenkt meg på nille, det er bare rett borti her.
Majones
Jeg kan ikke ha noe stæsj oppi for vi har ikke noe ledig strømuttak og luftepumpene mine bråker for mye til å ha på et soverom. Vil også si ifra at temperaturen i vannet nå ligger på 17 grader, og det er nok litt lavt for reker og snegler?

17 ville ikke vært noe problem for noen dager/par uker, men snart kommer jo vinteren.

Det som kan være aktuelt av dyr må vel bli slikt som vannlopper og cyclops.
Det er det jeg tenker óg. Vil ikke bruke mange penger på en varmekolbe for et sånt lite prosjekt når vasspest klarer seg ganske kaldt

Jeg håper på sånne smådyr som cyclops. Så lenge de ikke skader plantene skal jeg ønske alle smådyr velkommen, for det er koselig synes jeg Kanskje det blir reker når sommeren kommer tilbake
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap