- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Litt div. spørsmål ang planter
Litt div. spørsmål ang planter
Har ett par generelle spørsmål om noen av de plantene jeg har.
- Jeg har to sverdplanter (bleheri og "Rosé). Bleheri'en ser ut til å ha det fint, det er grønn og fin over det hele. Unntatt vet bladspissen, her er plantematrialet brunt. Omtrent som planten visner, slik har planten vært i over 2-3 uker, ser ikke ut til å spre seg med stormfart, knapt i det hele tatt.
* Hva kommer dette av?
-"Rosé"'en ser også ut til å ha det greit nok. Denne er helt grønn, og har ingen antydninger til "råtnelse" på bladene. Men, det samler seg ett godt brunt slimete lag på bladoverflaten. Dette antar jeg å være brunalge.
*Men hvordan kan jeg bli kvitt den? (har ikke noe algespisere i akvariet, ennå)
-I rekekaret mitt har jeg javamose. Den lille klumpen jeg slapp oppi for drøyt to-tre måneder siden har eskplodert. Selve dotten har blit svær, men jeg mistenker den for å ikek være javamose... Ut ifra bilder jeg har sett, ser det ut som en svær klump med trådalger. (finnes knapt sirukalsjon i vannet, hang-on filter)
*Kan dette være alger som har "overtatt" planten, eller er det "unge" spirer av moderplanten?
Bilder kommer senere på kvelden, batteriet på kameraet måtte lades opp først. Hehe...
Postet 17.08.08 kl 21:49
Postet 17.08.08 kl 22:22
Postet 17.08.08 kl 22:27
Postet 17.08.08 kl 22:34
Postet 17.08.08 kl 22:36
Alle blader vil visne bort og dø til slutt enten av alger eller alderdom (kom sikkert ikke som noen bombe) . Kunsten er å få nye blader til å vokse frem fortere enn de gamle bladene dør. Så i den grad du har ett problem så er det nok manglende plantevekst og alger på ville veier som er problemet her og ikke plantene i seg selv.
Postet 17.08.08 kl 22:42
Postet 17.08.08 kl 22:52
Postet 17.08.08 kl 23:04