- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Trenger litt hjelp med egeria densa (vasspest)
Trenger litt hjelp med egeria densa (vasspest)
Hei, jeg har kjøpt meg vasspest og har hatt den i en måneds tid.. Bruker Plantamin flytende næring fra TetraPlant.
Uansett så virket det som om planten trivdes men nå i senere tid har den begynnt og "tynnes" ut. (Se bildene) Den har altså ikke akkurat mistet blader men de har blitt tynnere, mer gjennomsiktig og mer spredt. Dette begynnte etter jeg klippte topp-skuddene og plantet de ved siden av. Det er heldigvis ikke noe ekstremt tilfelle enda men det hadde vært kjekkt og snu dette.
Noen som vet hva som kan ha skjedd? Og hvordan jeg kan rette dette?
Setter pris på alle råd.
MvH Tom
Uansett så virket det som om planten trivdes men nå i senere tid har den begynnt og "tynnes" ut. (Se bildene) Den har altså ikke akkurat mistet blader men de har blitt tynnere, mer gjennomsiktig og mer spredt. Dette begynnte etter jeg klippte topp-skuddene og plantet de ved siden av. Det er heldigvis ikke noe ekstremt tilfelle enda men det hadde vært kjekkt og snu dette.
Noen som vet hva som kan ha skjedd? Og hvordan jeg kan rette dette?
Setter pris på alle råd.
MvH Tom
Postet 19.08.08 kl 15:05
Postet 19.08.08 kl 16:00
MajonesJeg bruker også plantamin fra tetraplant i mitt akvarium og i mini-vasspest-dyrkeriet mitt. Denne ser ut til å ha effekt på anubiasen min og javamosen, men ikke vasspesten, så jeg tror det har noe med det å gjøre :/ Mer kan jeg ikke svare på.
Hmm, det finner jeg litt merkelig siden Anubias tar opp næring fra substratet og Vasspesten ikke har røtter for 5 øre.. :P Tar den ikke opp næring fra vannet den da? Virker jo nesten ikke sånn vist du sier at Vasspesten din er lik min..
Noen som er "bedreviter" her? :P
Postet 19.08.08 kl 17:07
Postet 19.08.08 kl 17:10
En mulighet er at du har plantet dem for tett. Hvis man planter stilkplanter for tett, dvs setter dem i en tett gruppe, så blir det mye mindre lys som når ned til de nederste delene av stilkene. Dermed får alle for lite lys nederst. Dette kan ha skjedd fordi du knep av toppskuddene og plantet dem rundt, alle gir skygge til hverandre.
Dette er selvfølgelig bare gjetning fra min side, men det er noe som ofte skjer med stilkplanter. De skal jo stå i gruppe for å ta seg best ut og se tette ut, men blir det FOR tett skjer altså dette med for lite lys nederst.
Du kan avhjelpe situasjonen litt, ved å flytte dem mer over til midten av akvariet, slik at de ikke blir stående helt på siden. Lysrørene når ikke så godt bort dit, ser det ut til. Midt under lysrørene er det best og mest lys i et akvarium.
Dette er selvfølgelig bare gjetning fra min side, men det er noe som ofte skjer med stilkplanter. De skal jo stå i gruppe for å ta seg best ut og se tette ut, men blir det FOR tett skjer altså dette med for lite lys nederst.
Du kan avhjelpe situasjonen litt, ved å flytte dem mer over til midten av akvariet, slik at de ikke blir stående helt på siden. Lysrørene når ikke så godt bort dit, ser det ut til. Midt under lysrørene er det best og mest lys i et akvarium.
Postet 19.08.08 kl 17:16
Der tror jeg du kanskje har det, igjen Mona, Takker. Skal prøve og spre de litt og se om kanskje det hjelper. Vet du foresten om de tar opp næring via substrat eller vann?
Når jeg flytter iløpet av denne uken vurderte jeg og kjøpe Tropica sin sustratnæring og kanskje kapsler. Skal ha en del planter fra sør-amerika bl.a Echinodorus, Hygrophila & Proserpinaca palustris. Tror sistnevnte tar næring på begge måter men det kan jo være en misforståelse fra min side..?
Når jeg flytter iløpet av denne uken vurderte jeg og kjøpe Tropica sin sustratnæring og kanskje kapsler. Skal ha en del planter fra sør-amerika bl.a Echinodorus, Hygrophila & Proserpinaca palustris. Tror sistnevnte tar næring på begge måter men det kan jo være en misforståelse fra min side..?
Postet 19.08.08 kl 21:31
Mona har et poeng. Min erfaring også med disse plantene er at de får jo dårligere lys nederst så det jeg gjorde med mine når jeg måtte klippe de ned var å ta opp alle plantene også klippet jeg av den nederste delen. Det er jo der den er tynnest og styggest. Så satte jeg alt ned i sanden igjen og de var like fine som når jeg kjøpte dem :o)
Postet 19.08.08 kl 22:26