Brunt på bladene.

Har noen sverdblad planter(tror jeg de heter)som får ett brunt belegg på bladene.Vil vel tro att dette bare er no form for algevekst,for plantene gror godt. Kan jeg gjøre noe for å fjerne dette,vil jo helst ha grønne blader.Har også noen planter som ikke har blader,men no som ser ut som nåler disse holder seg helt grønne å fine.Hilsen færskingen.
kan du legge ut bilde av de? da er det litt lettere å svare

Er det alger bør du identifisere den så du kan bekjempe den på lettest måte
har du god sirkulasjon i karet? det kan også være en slags slam av fiskebasj o.l

oeb
kan du legge ut bilde av de? da er det litt lettere å svare :) Er det alger bør du identifisere den så du kan bekjempe den på lettest måte har du god sirkulasjon i karet? det kan også være en slags slam av fiskebasj o.l
skal prøve bare jeg finner en lader,flatt batt.
den du sa hadde nåler kan være limnophil sessiliflora.
Det er vanlig med brunalger i et akvarium under oppstartsfasen, dvs de første ukene. Det vil vanligvis gi seg etterhvert og forsvinne av seg selv. Brunalger kan også oppstå hvis det er relativt dårlig belysning, typisk sitter de da på steder med mindre lys enn ellers i akvariet.

Brunalger spises med stor appetitt av vanlige Ancistrus. De elsker dem! En Ancistrus alene rensker et helt akvarium på ca 100 liter i løpet av en dag eller to.
Magne Appelgren
Har noen sverdblad planter(tror jeg de heter)som får ett brunt belegg på bladene.Vil vel tro att dette bare er no form for algevekst,for plantene gror godt. Kan jeg gjøre noe for å fjerne dette,vil jo helst ha grønne blader.Har også noen planter som ikke har blader,men no som ser ut som nåler disse holder seg helt grønne å fine.Hilsen færskingen.
Lurte du på noe mer, Magne? Eller ville du bare vise bildet?
Det ser ut som brunalger for meg, det som er på sverdplanten. Har du ikke en Ancistrus i akvariet fra før, kan du jo skaffe deg en dersom akvariet ditt er stort nok (er det 260 literen du har i profilen din?). Det er borte i løpet av et par dager da.

Den andre fjær-aktige planten i bakgrunnen tror jeg muligens er en Limnophila sessiliflora. Kan du ta den ut av potten og fjerne steinullen (det skal man alltid gjøre med planter) og sjekke røttene? Dersom den IKKE har utviklet hvite røtter nedi steinullen, er det nok hornblad istedet. De danner ikke røtter, men det gjør Limnophila sessiliflora.
Hornblad har også litt stivere fjærblad enn L.S. Men dette er ikke lett å vite om man ikke har kjent på begge to

PS!
Ved nærmere kikk på bildet, så tror jeg det er Hornblad.
Planten er
mona o
Lurte du på noe mer, Magne? :-) Eller ville du bare vise bildet?Det ser ut som brunalger for meg, det som er på sverdplanten. Har du ikke en Ancistrus i akvariet fra før, kan du jo skaffe deg en dersom akvariet ditt er stort nok (er det 260 literen du har i profilen din?). Det er borte i løpet av et par dager da.Den andre fjær-aktige planten i bakgrunnen tror jeg [I]muligens[/I] er en Limnophila sessiliflora. Kan du ta den ut av potten og fjerne steinullen (det skal man alltid gjøre med planter) og sjekke røttene? Dersom den IKKE har utviklet hvite røtter nedi steinullen, er det nok [URLBLOCK1] istedet. De danner ikke røtter, men det gjør Limnophila sessiliflora.Hornblad har også litt stivere fjærblad enn L.S. Men dette er ikke lett å vite om man ikke har kjent på begge to :-) PS!Ved nærmere kikk på bildet, så tror jeg det er Hornblad.
Nei da lurte egentlig ikke på noe da nei,men det er jo muligens enklere for dere som innkjørte akvarister å gi råd og vink.Riktig som du antok om den andre planten, det er en Lhimnophila sessiliflora som du så selv så har ikke den kommet i sanda ennå så navn skilte står ennå i potta.Disse ble kjøpt inn i går,og blir plantet om idag.Takk for ditt engaskjemang,hilsen Færskingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap