Kullfilter og flytende plantenæring

Jeg lurer på om kullfilteret tar opp og nøytraliserer flytende plantenæring, bruker tropica aquacare. (er eit innvendig juwelfilter) Karet har vore i drift i eit halvår , har gjødselkuler i botten sida dag en . nokon som har erfaring med dette?
Nå er jeg ikke helt sikker på om kullfilteret tar opp noe av gjødselen, men uansett så er det ikke nødvendig å kjøre med kull i filteret annet enn når man ønsker å fjerne uønskede stoffer, som for eksempel medisinrester etter endt behandling.

Det er noen teorier som går på at kull som er "mettet" med uønskede stoffer kan finne på å slippe disse ut i vannet igjen. Det er derfor ikke tilrådelig at kull blir stående i filteret over lengre tid uten å skiftes ut.

Som nevnt ovenfor så er det altså unødvendig å bruke kullfilter permanent og om filteret fjerner nyttestoffene i gjødsel eller ikke spiller da i grunnen mindre rolle. Anbefaler at du fjerner dette og erstatter det med annen filtermasse, for eksempel blåsvamp.
Takk for svar
Ja jeg er klar over at kullfilter som står i for lenge slepper fra seg att dei stoffer som er samla opp, så jeg skifter det filteret kvar 3dje veke .
Har brukt det fordi at det er ei litt stor rot i karet og den avgir noko farge til vatnet og kullet tar vekk den fargen, men den har vore i karet eit halvår no så no skal jeg prøve ei stund uten kullfilter når det står for tur til å skiftes
Okei, da forstår jeg.

Da fikk du egentlig et ubrukelig svar fra meg. Får håpe noen andre med mer kunnskap kan svare deg. Du mener altså at kullet tar fargen fra roten? I såfall er det et godt tips til de som strever med det problemet
ja jeg trur det hjelper med kullfilter
har eit mindre kar som det berre er vanligt filter i og ei lita rot , det blei fort farge på det vatnet ,må sies at det har kommet seg der og etter eit års tid
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap