- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Hvorfor får jeg ikke til vallisneriaen?
Hvorfor får jeg ikke til vallisneriaen?
Hvorfor får jeg ikke vallisneria til å leve hos meg? De smelter bort og råtner. Sånn har det nesten alltid vært her hos meg. Og jeg trodde vallisneria skulle være enkle å få til. Jeg har forsøkt i flere kar, med under flere forhold, og det er ytterst få planter som vil leve. Hva skal jeg se etter, når jeg leter etter årsaken?
Postet 26.08.08 kl 13:47
Postet 26.08.08 kl 14:01
Postet 26.08.08 kl 14:10
Postet 26.08.08 kl 14:26
Inger AnneHvorfor får jeg ikke vallisneria til å leve hos meg? De smelter bort og råtner. Sånn har det nesten alltid vært her hos meg. Og jeg trodde vallisneria skulle være enkle å få til. Jeg har forsøkt i flere kar, med under flere forhold, og det er ytterst få planter som vil leve. Hva skal jeg se etter, når jeg leter etter årsaken?
Mine har alltid vært glad i lys og mye næring...
Postet 26.08.08 kl 15:10
Postet 26.08.08 kl 15:28
Det er ikke alle vallisneria-artene som regnes for like enkle å få til. Anbefaler Vallisneria spiralis "tiger" som regnes som en av de letteste. Om du er redd for nitrat i vannet så virker det som om disse har såpass med røtter at de kanskje greier seg med bunnlagsnæring.
En annen ting er at det kan være dårlige planter du har kjøpt. Merket det veldig godt da jeg plantet vallisneria i det nye asia-karet. Der var det en av pottene hvor røttene ikke så bra ut. Plantet disse et spesielt sted i karet for å følge med de og de mistet nesten alle bladene før de nå har begynt å komme seg igjen. Her kan du se forskjellen på bildet i midten i innlegg 83.
Hadde forresten samme erfaringen selv første gangen jeg kjøpte vallisneria, men det var en annen art. Jeg fikk de ikke til, de ble stygge og døde. Disse jeg nå har, se linken over, virker derimot som veldig tøffe og enkle planter å holde.
En annen ting er at det kan være dårlige planter du har kjøpt. Merket det veldig godt da jeg plantet vallisneria i det nye asia-karet. Der var det en av pottene hvor røttene ikke så bra ut. Plantet disse et spesielt sted i karet for å følge med de og de mistet nesten alle bladene før de nå har begynt å komme seg igjen. Her kan du se forskjellen på bildet i midten i innlegg 83.
Hadde forresten samme erfaringen selv første gangen jeg kjøpte vallisneria, men det var en annen art. Jeg fikk de ikke til, de ble stygge og døde. Disse jeg nå har, se linken over, virker derimot som veldig tøffe og enkle planter å holde.
Postet 26.08.08 kl 20:38
Postet 26.08.08 kl 22:44
Postet 26.08.08 kl 22:48
Postet 26.08.08 kl 23:22
Postet 26.08.08 kl 23:24
Postet 26.08.08 kl 23:43