Næring til denne sammensettingen.

Hei, lurer på hvilken plantenæring skal jeg bruke til disse plantene? Jeg har Plantamin flytende fra TetraPlant.
-Alternanthera reineckii "roseafolia (Pink)"
-Cardamine lyrata
-Hornblad Ceratophyllum demersum
-Hygrophila polysperma "Big leaf" (Denne har blitt veldig pjuskete i det siste)
-Pistia Pistia stratiotes
-Vallisneria americana "Mini twister"

MvH Tom
Alle de plantene du nevner der vil nok foretrekke flytende plantenæring så du kan fint bruke den plantenæringen du allerede har.

Selv har jeg etter mye prøving og feiling endt opp med å bruke TropicaAquaCare's flytende gjødsel. (I kar med en del fisk er det best å bruke den som ikke er tilsatt nitrogen og fosfat.)

Husk at det sjelden er nødvendig å bruke så stor dose som det er anbefalt. Start med kanskje mindre enn en fjerdedel og øk langsomt over flere uker til algene kommer. Da kan du redusere litt igjen til du finner akkurat hvor mye du trenger i ditt kar. Grunnen til at du bør ta det over en lengre periode er at plantene trenger litt tid til å tilpasse seg den økte mengden med næring.

I mine kar har jeg hverken co2 tilsetning eller noe særlig med lys så jeg nøyer meg med å tilsette bare en fjerdedel av anbefalt dose med TAC flytende gjødsel. Porsjonerer den ut over hele uka slik at jeg gir litt hver dag. I tillegg tilfører jeg ørlite flytende jern (1/2 dråpe Hobby Ferrogan pr 100 liter pr dag) og selvfølgelig noen gjødselkuler fra JBL til de plantene jeg har som har mye røtter og derfor krever litt bunnlagsnæring (cryptocoryner, echinodorus, lotus).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap