Hvordan få javamose til å gro å gro uten å stoppe.

Mangen sier at dem må nesten klippe ned javamosen hver uke. Hos meg syns jeg ikke den tar helt av i voksingen. Er det noe spesielt dere driver med? Plantenæring eller lignende?

Ville gjerne vist hva hemeligheten deres er for jeg har nettop satt opp et rekekar med javamose som jeg vil skal voske over alle røttene

For meg virker det som om javamosen trives best hvis det er endel bevegelse i vannet.
Takk. Nå har jeg ihvertfall sett utløpet sånn at det strømmer mot mosen.
Bra belysning og litt godis i vannet er jo en vinner. Du må ikke pakke den for tett, da råtner den bare. Spre den litt utover og la den være litt luftig.

Hva har du av belysning da, i hvor stor kar?
Belysningen er et standard 15w som følger med ehein mp sitt startsett på 60 liter. Tror det er sylvania daylight.

De andre plantene jeg har i det store karet mitt trives med et helt vanlig lysrør som er fra en nedlagt mixbutikk. Helt nye. Har ikke noe algeveks heller. Men oppi der slo mosen seg fast.
Javamose kan vokse med nesten ingen belysning i det hele tatt, så det er nok ikke det som er problemet. Javamose trenger tid, det er en saktevoksende plante.
Lysrørene som følger med i standard-akvariepakker er sjelden noe å skryte av. Det er gjerne de billigste og dårligste rør som finnes.

Prøv å bytte ut lysrøret som fulgte med akvariet i et nytt og bedre rør.
Tror det vil være bra å bytte til et planterør da. Men det får vente litt for jeg er ganske så blakk nå som pygmeene kommer.

Men hva slags lys gir flora glo?
Flora Glo er nok ganske rosa, og gir et relativt dunkelt lys. Som eneste lysrør blir det ikke så pent å se på, de er best i kombinasjon med et annet, sterkere rør.

Hva med Hagen Life-Glo?

Jeg synes også de rimeligere Osram-lysrørene gir ok resultat, men jeg finner ikke 15 w blant utvalget hos Webzoo på dem. Det minste de har er 18 w.
De har Arcadia lysrør hos Webzoo, men bare to av typene. Det jeg hadde tenkt å anbefale,[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=158048&t=temartic_e&userid=YDVmI2qOp8DAbItGNT4BRRdTPNLHFs9Ys0e] Arcadia Natural Sunlight[/URL], har de ikke der. Jeg bruker mye av dem, men kjøper mine i den tyske nettbutikken jeg pleier å bruke.
Skal se om jeg ikke finner noe life glo en plass til rimelig penge.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap