Planteakvarie

Til dere som virkelig har peiling på hvordan dette gjøres;

1. Hvordan begynne å bygge opp et planteakvarie?

2. Hvordan få fin høydeforskjell, blir det bygd opp bak med røtter, steiner etc?

3. Næring, er credo jern og credo total bra nok i tillegg til co2?

4. Sand eller grus? er det av betydning?

Har lyst til å gjøre noe annerledes med 325 literen min, men jeg får det liksom aldri til, slik som de fine plantekarene rundt om kring.

Jeg vil benytte mangrove røtter og steiner funnet i norsk natur.... Jeg har en del planter, og føler jeg får til en god del av de, mange vokser ut av karet, og noen er ikke fult som voksevillige, også er det de plantene som er middels...de går greit.

Jeg tenker å begynne med co2, og lyset håper jeg er tilstrekkelig....4x54 T5.

Noen råd/tips? Gjerne om hvordan innrede også! (skisser er supert!) Jeg hadde trengt en prosjekt veilleder her....

På forhånd takk!

Bettina

Gratulerer med avgjørelsen om å lage deg ett plantekar, det kommer til å gi deg mange gleder og noen frustrasjoner(les alger)!

Med lyset du har er det ingen planter du ikke kan gro i karet ditt, forutsetningen for at du skal bli en lykkelig planteakvarist med så mye lys er Co2, Co2, Co2......
Nok Co2 dvs 30ppm stabilt i hele lysperioden og fordelt i akvariet på en skikkelig måte (sirkulasjon i massevis).Med en 325 liter betyr det i praksis at du må ha en trykkflaske og en anstendig reaktor for å klare å holde nivået stabilt.
Tom Barr (han MÅ du Google) påstår at 99% av algeproblemer relaterer seg til for lavt og ustabilt Co2-nivå, jeg er tilbøylig til å være enig.
Gå inn på forumet på nettsiden hans og les det som står i stickyen om Estimative Index.
Dette er verdens enkleste og beste måte å gjødsle karet på.
Slutt å måle Kh, Ph, No3 osv.
Vannet vi har i kranene her i landet er "spitzenklasse" for plantevekst.
Ikke bry deg om alle de som sier du må bufre vannet når du tilsetter Co2, dette er tull og har tatt livet av flere fisker enn lav Ph pga Co2.

Det er ikke så dumt med ett skikkelig substrat ala ADA Amazonia eller Elos Terra, fordelen er at du får litt slingringsmonn i gjødslingsrutinen.
Men det er dyrt og man kan godt klare å dyrke fine planter i sand eller grus.
Cryptocoryner og sverdplanter vil nok gjerne ha noen kuler med gjødsel rundt røttene i slike underlag.

Til sist vil jeg komme med en anbefaling på Co2 anlegg, det kjøper du fra Tyskland i denne webshopen.
Mye billigere enn tilsvarende merkeanlegg og den beste reaktoren du kan få tak i(Midijet/minijet).
Dessuten er de hyperproffe med en kundeservice som norske nettsjapper ikke når de opp til tåneglene engang.

Mvh
Jan Ove
Hei
Ja jeg er ivrig nå som en unge til jul, lønningsdag i morgen, så jeg tenkte jeg skulle ut å shoppe litt.... Har så lyst til å sette igang. Har ikke tid til å vente på varer fra tyskland, selv om jeg hadde spart noen kroner på dette....

Nok co2 er jo en forutsetning, men hva er verdien 30ppm, er det utregnet så jeg burde ligge på denne enheten i 325 literen min???

Jeg har jo fisker i karet, og når jeg tilsetter co2 vil jo ph'en synke, så jeg tenker;
Hvor lavt synker ph'en, regner med at jeg er såpass uerfaren at jeg kommer til å miste fisker.....(men vil helst bevare alle)
Men jeg har måleutstyr også, så jeg får følge med litt.

Jeg ser for meg at jeg ikke blir noen som helst avansert planteakvarist. Jeg må ha et co2 anlegg som er enkelt for meg å sette sammen og skjønne hvordan alt fungerer og hvorfor man skal ha det slik....er fortsatt slik at jeg må ha det litt inn med sleiv ja....

Om jeg har forstått det rett skal co2 stå på like lenge som lyset? Lyset mitt går på med timer... står nok på i ca 12 timer pr dag.
Tilfeldig bekjentskap
© heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap