- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Hvordan tynne?
Hvordan tynne?
Jeg er sylfersk akvarieeier og har nå fått en formidabel plantevekst. Karet er allerede "trangt". Kommer til å kjøpe et kar til i løpet av uken.... (jada). Trenger råd og tips (av typen inn med teskje) til hvordan jeg skal tynne plantene mine og hvordan jeg kan sette ned stiklinger. Hvor på stilken skal jeg knipe av, osv?Plantene jeg har er:
Bacopa caroliniara
Hydrocotyle leucocephala
Hygrophilia corymbosa
Mayaca fluviatilis
Vallisneria spiralis
Takknemlig for alle tips og vink.
Bacopa caroliniara
Hydrocotyle leucocephala
Hygrophilia corymbosa
Mayaca fluviatilis
Vallisneria spiralis
Takknemlig for alle tips og vink.
Postet 30.09.08 kl 17:50
Formering av vallisneria
Vallisneria har rotutløpere. Disse slår ny rot og der blir det dannet en ny plante.
Når disse "barna" har fått litt størrelse så er det bare å knipe av "navlestrengen", ta opp planten og stikke den ned i sanden et annet sted, nesten som hos jordbær
Når disse "barna" har fått litt størrelse så er det bare å knipe av "navlestrengen", ta opp planten og stikke den ned i sanden et annet sted, nesten som hos jordbær
Postet 30.09.08 kl 20:50
Postet 30.09.08 kl 21:11
Jeg bare drar litt opp de plantene jeg vil ha vekk, og klipper av rotutløperne.
Så kan du bare dytte ned igjen de som har løsnet litt.
Du kan også klippe de ned i høyden om du vil (som gress).
De andre plantene du har vet jeg ikke så mye om...
På bildet her ser du utløperne:
Vanlig Skruvallisneria
Så kan du bare dytte ned igjen de som har løsnet litt.
Du kan også klippe de ned i høyden om du vil (som gress).
De andre plantene du har vet jeg ikke så mye om...
På bildet her ser du utløperne:
Vanlig Skruvallisneria
Postet 30.09.08 kl 21:19
Endret: 30.09.08 kl 21:23
De andre plantene er vel stilkplanter ser det ut til. Om du bare vil ha de lavere så klipp av 2/3 av den øverste delen og la den resterende 1/3 stå i ro og danne nye greiner. Denne metoden bør gjøres på bare en og annen plante så du ikke får et inntrykk av at plantene er slått med ljå
Den øverste delen du har tatt av kan du plante på nytt. Fjern de nederste bladene og putt den såpass langt ned i bunnlaget at minst en av de "knutene" hvor bladene var festet havner under overflaten.
Om det er slik at det er så tettvokst at du ønsker mer luft mellom plantene så luker du de rett og slett ut. Er det vanskelig å ta ut en og en plante så kan du fjerne hele buskaset og ta vare på de fineste tuppene. Klipp de så lange som du vil ha de og plant dem på nytt på samme vis som forklart ovenfor.
Shiramor har gitt gode råd med hensyn til vallisneriaene. Nevner en ting i tillegg. Vallisneriaene liker nemlig ikke å bli plantet for dypt. Helst skal bare røttene ned i bunnlaget. Det kan være litt vanskelig å få til, men blir den plantet for dypt kan den få problemer så du får bare prøve så godt du kan
Den øverste delen du har tatt av kan du plante på nytt. Fjern de nederste bladene og putt den såpass langt ned i bunnlaget at minst en av de "knutene" hvor bladene var festet havner under overflaten.
Om det er slik at det er så tettvokst at du ønsker mer luft mellom plantene så luker du de rett og slett ut. Er det vanskelig å ta ut en og en plante så kan du fjerne hele buskaset og ta vare på de fineste tuppene. Klipp de så lange som du vil ha de og plant dem på nytt på samme vis som forklart ovenfor.
Shiramor har gitt gode råd med hensyn til vallisneriaene. Nevner en ting i tillegg. Vallisneriaene liker nemlig ikke å bli plantet for dypt. Helst skal bare røttene ned i bunnlaget. Det kan være litt vanskelig å få til, men blir den plantet for dypt kan den få problemer så du får bare prøve så godt du kan
Postet 30.09.08 kl 21:36
Postet 30.09.08 kl 22:18