Har litt problemer med proserpinaca palustris

I det ene karet hvor jeg har Proserpinaca palustris "Cuba" har begynnt og virkelig slippe bladene sine. (128L)
I det andre karet har den noen små svarte flekker ytterst på bladspissene. (325L)

I 128L er det 2x18w armatur, ingen seriøs næring, ingen co2 annlegg.
I 325L er det 3x36w Biltemarør, ingen næring, ingen co2 annlegg.

Noen som vet hvorfor denne planten gjør slik? Setter en knapp på næringsmangel, men tenkte og slenge ut spørsmålet her før jeg setter igang noe.

mvh Tom

Den krever en god del lys så det er muligens det som er problemet i karene dine. Det kan muligens hjelpe å flytte den til midten av karet hvor lyset er best og i tillegg sørge for at ingen andre planter overskygger den. Om du ikke har reflektorer så anbefaler jeg at du skaffer deg det i tillegg slik at du får utnyttet mer av det lyset du har tilgjengelig. Det skader selvfølgelig ikke at den får litt næring også, men med lite lys så bør du være veldig forsiktig med gjødslingen slik at du ikke får alger istedenfor fine planter
Ok, i det største karet mitt er det ganske bra belysning vil jeg tro da. 3 x 36watt drivhuslys fra biltema (6500K). Skal ha i næring og mer bunnsubstrat når jeg skal ommøblere leiligheta. Da får karet et akvariemøbel også.

Men skal denne festes i bunnsubstrat eller knytes fast?
Nei, denne skal stå i substratet.

I 128 literen din så er det ca 0.28 W per liter og i 325 literen din ca 0.33 W per liter. Som du ser så er det ikke mye som skiller disse to når det gjelder lysmengden. I tillegg så er det største karet også noe dypere vil jeg tro. Reflektorer på lysrørene bidrar til større utbytte av det lyset som allerede er tilgjengelig, men øker ikke mengden watt pr liter.

Så vidt jeg har lest meg til så er mengde lys på under 0.5 W per liter regnet for utilstrekkelig for mange planter. Det betyr ikke at det ikke går an å få en bra plantevekst, men at de mest lyskrevende plantene må velges bort. Selv har jeg ca 0.4 W per liter i 35 literen, ca 0.32 W per liter i 125 literen og ca 0.28 per liter i 180 literen. Har prøvd å holde akkurat den arten som du har i sistnevnte kar, men strevde med at de nederste bladene forsvant pga av at det ble for lite lys så jeg måtte bare til slutt resignere og bytte den ut.
Ok, takk for utregningen.

Blir og bygge meg et 5x36w armatur m/reflektorer til 325L og skal prøve og klemme inn et 18w rør til i 128L. Jeg har et sånn spraglete plast "dekkglass" der som har blitt brunt pga varme fra lyset. Er nok mindre enn 0,28w pr l pga det. Skal få byttet ut det med en klar pleksiglass plate snarest mulig..

325L er 10cm dypere enn 128L men så har jeg satt planten igjennom et hull i en rot i det karet så den har mistet de nederste bladene. Det er en dusk helt øverst som ser kjempe fin ut nå, kommer nok av at den er helt oppi lyset nesten. Skal plante den i substratet når jeg får inn et rør til der.
Tilfeldig bekjentskap
© darlaa
Reklame for plussmedlemskap