- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Co2 reaktor fra jbl profi 2
Co2 reaktor fra jbl profi 2
Hei!
Jeg har nylig investert i et nytt CO2 anlegg fra jbl. Settet heter Profi 2. Her følger det med en vanlig reaktor som skal stå ned i akvariet. Jeg ser litt på forumet at folk har koblet opp reaktoren via filteret/sirkulasjonspumpen. Hva er dette godt for? Er det for å få bedre spredning på CO2 boblene slik at de kommer i direkte kontakt med plantene? Hvis dette er tilfelle, vil ikke den reaktoren jeg har strekke til? Evnt. går det ann å koble denne til en sirkulasjonsenhet, slik at jeg oppnår en bedre spredning? Jeg merker også at når jeg skifter vann så "perler" plantene mye mer enn vanlig. Har kanskje dette noe med at det blir økt sirkulasjon i vannet, og CO2 blir mer effektivt spredt rundt i karet?
Karet er på 375 L med 80w T8 belysning. Gjødsler med TMG, og daglig med jerntilskudd. "Timer`en" for lys og CO2 er stilt inn på 11 timer hver dag. CO2 systemet er stilt inn på 3-4 bobler per sek. Med denne intensiteten oppnår jeg en Ph-verdi på 6,8 i følge permanent indikatoren fra jbl for både Ph og CO2.
En annen ting er at jeg ikke helt forstår meg på dette med kh. Jeg har forstått at for høy og ustabil kh kan føre til svingninger i Ph. Denne indikatoren viser som sagt både verdier for Ph og CO2. Ph`en er grei, men jeg forstår meg ikke helt på CO2 verdiene indikatoren tilsier. Ved en gitt farge, f.eks mørke-grønn, er CO2 ok samt kh 4-6. Hva vil dette si? At CO2 er på et akseptabelt nivå hvis kh har en verdi mellom 4 og 6? Jeg har alltid hatt en stabil ph, så jeg regner med kh ligger rimelig lavt. Jeg har ikke kh indikator sett *FLAUT*!
Håper på utfyllende svar...
Mvh Frode.
Jeg har nylig investert i et nytt CO2 anlegg fra jbl. Settet heter Profi 2. Her følger det med en vanlig reaktor som skal stå ned i akvariet. Jeg ser litt på forumet at folk har koblet opp reaktoren via filteret/sirkulasjonspumpen. Hva er dette godt for? Er det for å få bedre spredning på CO2 boblene slik at de kommer i direkte kontakt med plantene? Hvis dette er tilfelle, vil ikke den reaktoren jeg har strekke til? Evnt. går det ann å koble denne til en sirkulasjonsenhet, slik at jeg oppnår en bedre spredning? Jeg merker også at når jeg skifter vann så "perler" plantene mye mer enn vanlig. Har kanskje dette noe med at det blir økt sirkulasjon i vannet, og CO2 blir mer effektivt spredt rundt i karet?
Karet er på 375 L med 80w T8 belysning. Gjødsler med TMG, og daglig med jerntilskudd. "Timer`en" for lys og CO2 er stilt inn på 11 timer hver dag. CO2 systemet er stilt inn på 3-4 bobler per sek. Med denne intensiteten oppnår jeg en Ph-verdi på 6,8 i følge permanent indikatoren fra jbl for både Ph og CO2.
En annen ting er at jeg ikke helt forstår meg på dette med kh. Jeg har forstått at for høy og ustabil kh kan føre til svingninger i Ph. Denne indikatoren viser som sagt både verdier for Ph og CO2. Ph`en er grei, men jeg forstår meg ikke helt på CO2 verdiene indikatoren tilsier. Ved en gitt farge, f.eks mørke-grønn, er CO2 ok samt kh 4-6. Hva vil dette si? At CO2 er på et akseptabelt nivå hvis kh har en verdi mellom 4 og 6? Jeg har alltid hatt en stabil ph, så jeg regner med kh ligger rimelig lavt. Jeg har ikke kh indikator sett *FLAUT*!
Håper på utfyllende svar...
Mvh Frode.
Postet 12.10.08 kl 19:09
Postet 12.10.08 kl 21:11
Postet 13.10.08 kl 13:19
Jeg har ikke peiling på CO2 (men har lyst til å prøve en vakker dag).
Det jeg vet er at CO2, PH og KH henger sammen. Endres en, endres de to andre også.
CO2 senker PH og KH. Øker du KH går PH opp og omvendt.
Det er lav KH som fører til ustabil PH. En KH på 0 - 1 kan gjøre at PH endres brått. Jo høyere KH, jo mer stabil PH. Men KH kan jo ikke være hvor høy som helst, siden økning i KH også øker PH.
Det jeg vet er at CO2, PH og KH henger sammen. Endres en, endres de to andre også.
CO2 senker PH og KH. Øker du KH går PH opp og omvendt.
Det er lav KH som fører til ustabil PH. En KH på 0 - 1 kan gjøre at PH endres brått. Jo høyere KH, jo mer stabil PH. Men KH kan jo ikke være hvor høy som helst, siden økning i KH også øker PH.
Postet 13.10.08 kl 13:29
FBHei! Jeg har nylig investert i et nytt CO2 anlegg fra jbl. Settet heter Profi 2. Her følger det med en vanlig reaktor som skal stå ned i akvariet. Jeg ser litt på forumet at folk har koblet opp reaktoren via filteret/sirkulasjonspumpen. Hva er dette godt for?
Det finnes to typer reaktorer; aktive som kobles til en sirkulasjonspumpe/filter, og passive som bare har slangen med co2 tilkoblet og lager små bobler.
De aktive knuser co2-boblene bedre, og løser dermed mer co2 i vannet enn en passiv en.
FBEr det for å få bedre spredning på CO2 boblene slik at de kommer i direkte kontakt med plantene? Hvis dette er tilfelle, vil ikke den reaktoren jeg har strekke til? Evnt. går det ann å koble denne til en sirkulasjonsenhet, slik at jeg oppnår en bedre spredning?
Om du har en passiv rekator, går det ikke å koble den til sirkulasjonspumpe. Har den kun tilkobling for co2-slangen, har du en passiv en
Har selv ikke vært borti de passive reaktorene, men etter hva jeg har lest her inne funker disse veldig bra.
FBJeg merker også at når jeg skifter vann så "perler" plantene mye mer enn vanlig. Har kanskje dette noe med at det blir økt sirkulasjon i vannet, og CO2 blir mer effektivt spredt rundt i karet?
Dette skjer også hos meg. Her skyldes det at vannverket bruker co2 for å justere pH på vannet ut på nettet, slik at vannet som jeg fyller i karet inneholder mye mer co2 enn vanlig, og dette liker plantene veldig godt.
FBEn annen ting er at jeg ikke helt forstår meg på dette med kh. Jeg har forstått at for høy og ustabil kh kan føre til svingninger i Ph. Denne indikatoren viser som sagt både verdier for Ph og CO2. Ph`en er grei, men jeg forstår meg ikke helt på CO2 verdiene indikatoren tilsier. Ved en gitt farge, f.eks mørke-grønn, er CO2 ok samt kh 4-6. Hva vil dette si? At CO2 er på et akseptabelt nivå hvis kh har en verdi mellom 4 og 6? Jeg har alltid hatt en stabil ph, så jeg regner med kh ligger rimelig lavt. Jeg har ikke kh indikator sett *FLAUT*!
Først av alt bør du ha en kh-test når du tilsetter co2, slik at du har kontroll på hva du gjør
Det er nok litt motsatt av hva du skriver her, LAV kh gir ustabil pH.
Anbefales å ha en kh på 3 når man bruker co2-tilsetning, nettopp for å holde ph stabil. Høyere kh gir høyere pH, og du må da tilsette mer co2 for å holde pH nede der du vil ha den.
Vær obs på at den kontinuerlige pH-testen til JBL ikke viser korrekt resultat om du tilsetter andre stoffer enn co2 for å korrigere pH.
Håper dette ga deg noen forståelige svar
Postet 13.10.08 kl 13:39
Tusen takk for svar Nå ble jeg litt klokere, og føler meg enda mer flau, med tanke på kh:P Men er det store forskjeller mellom en aktiv og passiv reaktor, med tanke på opptak av co2, plantevekst og celleånding? Jeg vil gjerne få til enda mer "perling" i karet, da dette er et discus-kar og tempen er rimelig høy (29 grader celsius). Er kanskje belysningen også for dårlig for å oppnå dette? Har stort sett sverdplanter i karet, også en del anubias, men disse er vel vanskelig å få til å "perle"...? Går det også ann å kjøre CO2 nivået i karet høyere enn hva den største verdien for CO2 indikatoren til jbl tilsier, dvs helt ned til Ph lik 6,4 og lavere enn dette, eller vil fiskene (discus) ta skade av dette? Jeg får Ph verdi 6,8 med ca 3-4 bobler/sek. I utgangspunktet er Ph i karet uten bruk av CO2 lik 7,2.
Mvh Frode.
Mvh Frode.
Postet 13.10.08 kl 19:39
FBMen er det store forskjeller mellom en aktiv og passiv reaktor, med tanke på opptak av co2, plantevekst og celleånding?
Har ingen erfaring med passive reaktorer, så det får andre svare på.
FBEr kanskje belysningen også for dårlig for å oppnå dette? Har stort sett sverdplanter i karet, også en del anubias, men disse er vel vanskelig å få til å "perle"...?
Denne artikkelen forklarer sammenhengen mellom co2 og belysningen i et akvarium. Men med standard lys uten reflektor må nok svare bli at du har for lite lys.
FBGår det også ann å kjøre CO2 nivået i karet høyere enn hva den største verdien for CO2 indikatoren til jbl tilsier, dvs helt ned til Ph lik 6,4 og lavere enn dette, eller vil fiskene (discus) ta skade av dette? Jeg får Ph verdi 6,8 med ca 3-4 bobler/sek. I utgangspunktet er Ph i karet uten bruk av CO2 lik 7,2.
For at du skal vite hvor mye co2 du har i karet, er du nødt til å vite kh. Ved å lese av på denne tabellen vet du da om du har for mye eller for lite co2 i vannet.
Postet 13.10.08 kl 20:13