Planter som råtner fra bunn

Hei,

jeg er meget fersk som akvarist og har nylig satt opp mitt aller første akvarium (60 liters AquaArt fra Tetra med 1 stk 15w lysstoffrør), ble satt opp i månedsskiftet september/oktober. Jeg har satt inn både planter og fisk, fiskene ser ut til å trives med værre er det med plantene jeg har satt inn. De regelrett råtner fra bunn og får brune blader. Hva burde jeg gjøre og hvordan kan jeg redde de plantene jeg har igjen?

Jeg har satt inn følgende planter:
Hygrophilia corymbosa "Siamensis" (satt inn 2 stk, i ferd med å råtne helt bort)
Limnophila sessiliflora (satt inn 3 stk og alle har råtnet bort)
Bacopa monnoieri (satt inn 2 stk, holder seg foreløbig, men viser tendenser til å råtne)
Vallisneria spiralis (4 stk og eneste plantene som holder seg i god forfatning).

Plantene mine for daglig doser med CO2 i pilleform og jeg tilsetter gjørdning hver lørdag. Samtidig bytter jeg vann ukentlig.

PH verdien min ligger mellom 7,0 og 7,4. Gh på 8 og Kh på 9. gradene i vannet ligger stabilt på 26 grader celcius. Nitrat og Nitrit nivåene er gode.

Dersom noen har noen forslag til hva jeg burde foreta meg hadde jeg satt pris på innspill.

mvh.
Roar
hva slags lysrør har du? fulgte det med karet? rør som følger med i startsett har tendens til å være ubrukelige.. jeg ødela også plantene mine inntil jeg fikk skifta lysrør til noe mer egnet
Det kan også lønne seg å skaffe reflektor til lysrøret slik at lysutbytte blir optimalt, men som Sanne sier, ikke alle lysrør er like bra for plantene.
foreløpig har jeg lysstoffrøret som fulgte med dette "start-settet". Jeg har og investert i en reflektor, men sliter med å få satt den fast da det er svært liten plass inne i "boksen" hvor lysstoffrøret sitter.

Noen lysstoffrør som er å anbefale?
Har du fjernet de små pottene de kom i?

Hygrophila har det med å "råtne" bort når de kommer i nytt kar (de råtner bort til det omrent bare er roten igjen, og vokser så ut igjen med nye, bedre tilpassede blader)
Ja jeg fjernet pottene plantene kom i, dette var kanskje dumt?
Kan anbefale Hagens Life-glo ll. Gir naturlige farger på både planter og fisk og er i tillegg bra for plantene. Har dette selv som eneste lys i 35 literen. Et rent plantelys anbefaler jeg ikke siden det gir en noe merkelig farge når du bare har ett lysrør. Forresten er det antagelig ikke nødvendig å tilsette co2-tabletter når lysmengden er såpass beskjeden, men ikke sikkert det skader heller

Får håpe du får til å feste reflektoren. Det vil antagelig hjelpe en god del på plantenes trivsel. Om du etter både lysrørskifte og reflektor fremdeles strever så får du gå for de plantene som trenger lite lys. Du kan legge inn søk etter slike i Plantebasen under Kunnskap her øverst på siden.

Pottene og steinullen fjernes før planting, ja. Har selv aldri opplevd at Hygrophilaen råtner når den kommer i hus. Kanskje du mener cryptocoryner, Opelgutt?
Takk for gode tips. I dag har jeg kjøpt nytt lysstoffrør og 2 flunkende nye planter i dag. Igjen tusen takk for innspillene

Roar
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap