- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Plantene mine blir ødelagt..! Kan noen hjelpe?
Plantene mine blir ødelagt..! Kan noen hjelpe?
Hei, eg hadde for en stund siden en hornblad som eg kjøpte på auksjon. Men etter noen dager så eg noe egg på den, og det var pest snegle egg. Eg har fjernet alt eg har sett, men nå er plantene mine begynt og bli skikkelige stygge, brune, med masse hull i. Det er og komt en salg bommul lignende alge som er rundt bladene på plantene, noen som kan hjelpe meg?
evt. bilde må komme litt senere..
evt. bilde må komme litt senere..
Postet 01.11.08 kl 09:44
Endret: 01.11.08 kl 09:56
Postet 02.11.08 kl 12:20
Kan du legge ut bilde?
Jeg får det ikke helt til å stemme at hornblad kan få hull i bladene, for de har jo ikke blad, men "nåler".... sikker på at det ikke er en annen plante du har fått?
Planten KAN ha blitt utsatt for kulde, og da råtner de og får brune flekker/går i oppløsning. Kuldeskader er ingenting man kan reparere, dessverre.
De "bomullsgreiene" du beskriver er nok alger av et eller annet slag. Fjern det du ser med fingrene, og bytt vann i akvariet (ca 30%). Alger trives når det er mye overskuddsnæring i vannet, og den eneste måten å fjerne dette på er å bytte vann ofte med rent vann
Hvor mange timer pr dag har du akvarielyset på?
Jeg får det ikke helt til å stemme at hornblad kan få hull i bladene, for de har jo ikke blad, men "nåler".... sikker på at det ikke er en annen plante du har fått?
Planten KAN ha blitt utsatt for kulde, og da råtner de og får brune flekker/går i oppløsning. Kuldeskader er ingenting man kan reparere, dessverre.
De "bomullsgreiene" du beskriver er nok alger av et eller annet slag. Fjern det du ser med fingrene, og bytt vann i akvariet (ca 30%). Alger trives når det er mye overskuddsnæring i vannet, og den eneste måten å fjerne dette på er å bytte vann ofte med rent vann
Hvor mange timer pr dag har du akvarielyset på?
Postet 02.11.08 kl 12:25
Endret: 02.11.08 kl 12:26
Postet 02.11.08 kl 12:32
Postet 02.11.08 kl 12:52
Postet 02.11.08 kl 15:34
Høres ut som du har fått penselalger. Det er no skikkelig dritt og ødelegger vekstforholdene for plantene. Fester seg normalt langs kantene på blant annet javabregner som brun pels. Det eneste som hjelper er å skifte ut allt! Klorinbehandling av akvariet, ny sand, fisk, planter og vann. Ikke en dråpe fra ditt gamle akvarium må med.
Postet 03.11.08 kl 14:06