- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Javamose og sand, en dårlig kombinasjon ?
Javamose og sand, en dårlig kombinasjon ?
Hei.
Her nettopp fylt opp et kar på 60 liter. Har innreda karet med mye Javamose, sand, røtter, kokkosnøtthuler og Ancistrus. Men, det er som om mosen trekker til seg sand. Mosen er helt grøn men dekket av sand, så den lever fint.
Det er mye sirkulasjon i karet. Sanden har lakt seg fint på bunn, men av og til svømmer Ancistrusene så fort at sanden "letter" fra bunn og faller ned like etter.
Men nå i det siste har det kommet så mye sand i mosen. Det ser ikke ut som det plager fiskene men det ser ikke fint ut.
Har Javamose i at annet kar med grus, der det er mye sirkulasjon i vannet, så jeg vet hvordan jeg skal stelle med denne fine mosen.
Noen som har opplevd dette eller noe lignende ? Eller noen som kan hjelpe, tips ?
Her nettopp fylt opp et kar på 60 liter. Har innreda karet med mye Javamose, sand, røtter, kokkosnøtthuler og Ancistrus. Men, det er som om mosen trekker til seg sand. Mosen er helt grøn men dekket av sand, så den lever fint.
Det er mye sirkulasjon i karet. Sanden har lakt seg fint på bunn, men av og til svømmer Ancistrusene så fort at sanden "letter" fra bunn og faller ned like etter.
Men nå i det siste har det kommet så mye sand i mosen. Det ser ikke ut som det plager fiskene men det ser ikke fint ut.
Har Javamose i at annet kar med grus, der det er mye sirkulasjon i vannet, så jeg vet hvordan jeg skal stelle med denne fine mosen.
Noen som har opplevd dette eller noe lignende ? Eller noen som kan hjelpe, tips ?
Postet 09.11.08 kl 21:59
Postet 10.11.08 kl 21:07
Det er nok Ancistrusene som graver og koster opp sand så det fyker og legger seg på mosen. Det er ikke noe unormalt at Ancistrus graver en del når de er nyinnflyttet et sted, ettersom de vil "ordne" tingene etter sitt eget forgodtbefinnende og behov
Du får bare ta opp mosen og riste den litt av og til, evt legge den litt opp fra sandbunnen ved å dandere den over en av trerøttene i stedet. På en trerot vil den ha mulighet til å gro fast litt også, og sakte med sikkert "kryper" mosetrådene bortover treverket.
Du får bare ta opp mosen og riste den litt av og til, evt legge den litt opp fra sandbunnen ved å dandere den over en av trerøttene i stedet. På en trerot vil den ha mulighet til å gro fast litt også, og sakte med sikkert "kryper" mosetrådene bortover treverket.
Postet 10.11.08 kl 21:35
mona oDet er nok Ancistrusene som graver og koster opp sand så det fyker og legger seg på mosen. Det er ikke noe unormalt at Ancistrus graver en del når de er nyinnflyttet et sted, ettersom de vil "ordne" tingene etter sitt eget forgodtbefinnende og behov :-) Du får bare ta opp mosen og riste den litt av og til, evt legge den litt opp fra sandbunnen ved å dandere den over en av trerøttene i stedet. På en trerot vil den ha mulighet til å gro fast litt også, og sakte med sikkert "kryper" mosetrådene bortover treverket.
Ja jeg har sett at det graver mye undre røtter og finner seg til rette.
Om dere ser her på mitt akvarium så ligger mosen ikke rett på sanden, men på en rot som igjen ligger på en kokkosnøtt. Noe jeg bør gjøre ?
Som du Mona sier med at jeg skal ta opp mosen å riste den litt av og til det skal jeg prøve, men litt vanskelig da den sitter fast på rota. Men jeg skal se hva jeg får til.
Postet 10.11.08 kl 21:49
Dagfinn LundeEr det ikke slik at reker er flinke til å pille denne mosen ren? Kan jo være verdt ett forsøk....
Ja, jeg skal prøve. Jeg har mangen 100 reker så sette over 10 stk, holder det ?
Men etter som jeg husker så var det en tråd her på forumet om reker og Ancistrus i lag. Noen som vet hvor det er blitt av den ? eller hva som ble svaret ?
Postet 10.11.08 kl 21:52
Postet 11.11.08 kl 13:58