Mine hygrophila corymbosa visner.

Har karet fullt av planter. Mye sessiliflora, men også to store h.corymbosa som har vokst godt og vært flotte helt til nå. Nå bare visner de sakte men sikkert. slipper blader og har blitt skrale. bladene går i oppløsning. Har gjødslet lite da plantene har vært så fine. Da disse to begynte å visne begynte jeg å gjødsle med 10 ml flytende gjødsel fra Tropica. Hjelper kanskje litt, men de hadde visnet såpass før jeg gjødslet at det ikke har skjedd den store forandringen.Har sverdplante også som er veldig pen, det er altså bare denne typen plante som visner, mens de andre er fine. Og jeg synes det er merkelig at den har vært fin lenge for så plutselig visne.

Tips til hva jeg skal gjøre for å redde dem? Hvordan er denne å ta avleggere fra? Kaste morplanten og ta avleggere?

Hilsen Anna
Klipp den litt ned, så kommer den nok opp igjen. Denne er helt fin å ta avleggere av også. Hvis du klipper av topper, og de ikke er helt visne, så kan du bare sette toppen ned i grusen, så skal de kunne klare seg.

Det er viktig med godt lys i tillegg til næring. Hvilket lys har du? Og hvor mange watt er det på ?
H. corymbosa liker høgare NO3-verdier. Akkurat den planten visner ofte når nivået på NO3 er oppbrukt og/eller høge PO4-verdier. I tillegg kan det også være K-Mangel, men det tror eg egentlig ikke.

Kjenner ikke gjødselen som du brukte, men tipper på at det er ingen NO3 (KNO3 for eksempel) i den.

Anbefaler måling av NO3 (brukbar er dråpetest fra Jbl). Dette ville gi meir oppklaring om NO3-forhold.

Tror ikke at det vil hjelpe med å kutte ned planten eller foryngre bestanden. Høres meir ut som en mangelsymptom.
Hva er gode No3 verdier for plantevekst? Jeg har ikke sett det bli forklart noe sted.
Helge
Hva er gode No3 verdier for plantevekst? Jeg har ikke sett det bli forklart noe sted.

Fra 5-30mg/l er greie verdier på nitrat, planter er ikke så kresne på ett spesielt nivå bare N er tilstede.
Takk for svar!
Må bare innrømme at jeg har lite peil når det kommer til vannverdier. Jeg har ikke kommet meg så langt som å kjøpe testsett. Så vannverdiene kan jeg ikke komme med desverre.

sjekket ut dette med lysrørene. Selve karet har ikke et merke såvidt jeg kan finne, men på lysrøret sto det: Resun 20w, 10000k. Hvis dette sier dere noe da..

Er No3 nitrat? Isåfall, hva kan forårsake at denne verdien plutselig synker? Jeg har ikke gjort noen endringer når det gjelder rutine for vannbytter eller annet. Eneste annerledes jeg har gjort er å bytte plantenæring.
Om plantenæringen jeg bruker nå står det at den tidligere het Tropica Mastergrow, og er uten "kvælstoff"(hva er det?) og fosfor.
Jeg så på bilder av akvariet ditt og du kan muligens ha gjort samme vesle feilen som jeg gjorde tidligere i år. Masse planter, lite fisk og jeg ga dem litt lite mat. Da blir det lite næring til plantene. Jeg kjøpte brett med frosne mygglarver, mer fisk, økte foringen og etter to uker sprutet plantene opp av grusen.

Virket for meg.
Ja der tror jeg du sier noe Helge. Jeg har vel hatt flere fisk tidligere enn jeg har nå. Jeg har mest unge guppy og ca ti stimfisk nå, samt tre voskne guppy og tre ancistrus, og fire platy. Er det "for lite"? Jeg syns det er nok fisk, og hadde vel egentlig heller sett for meg færre fisk enn flere fremover... og mat får de sparsomt med. Hmm, hva kan man da gjøre? *tenke*
Imponerende plantevekst du hadde på det bildet ja!
Du kan jo også kjøpe flytende gjødsel med tilsatt nitrat (eller du kan PMDD hos Frank Angell som har annonse på forumet ett sted, men det forutsetter noe egeninnsats.)
Tropica Aquacare er ikke tilsatt nitrogen og fosfor, mens Tropica Aquacare + inneholder begge deler.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap