Stell av vanlig sverdplante

Jeg kjøpte en sverdplante her om dagen som var litt brun i en del av tuppene. Det ene bladet er litt mer brunt enn de andre. Ser jo i plantebasen at Echinodorus bleheri trenger lite lys for å vokse.
Hva bør jeg gjøre for å få denne stor, grønn og fin?
Sverdplanter opptar bæring gjennom røttene, så det er mulig at det vil hjelpe å putte ned en kule gjødsel i bunnlaget. F. eks JBL sine kuler.
Hva er forskjellen på JBL 7-kuler plantenæring ( ) og JBL 7+13-kuler plantenæring ( )?
Er det bare antall kuler?
Inaktiv bruker
Ja har kjøpt begge den ene er det 7 i den andre er det 20 i.
K, og dere tror det løser det?
Det ser ut som bladene er litt gjennomsiktige og det er typisk for sverdplanten når den har fått for lite næring, spesielt jern. De fleste gjødseltyper beregnet for å putte ned til røttene egner seg til denne. Jeg bruker Jbl's kuler til min sverdplante og den ser ihvertfall ut til å trives. Om du vil så er det bare å fjerne de brune, stygge bladene. Planten vil komme med nye blader når den har etablert seg.

Må spørre for sikkerhets skyld, men du har vel fjernet krukken og vatten som var rundt røttene før du plantet den?
Krukke og all vatt ble selfølgelig fjernet før beblanting Knep av en del rottupper også for å få ferskt snitt.

Ved fjerning av brune blader, skal jeg knipe de av ved bunn, eller skal jeg rive de ut av rota?
Bare napp av bladene så hele bladet og stilken blir borte
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap