Plantekar

Planer om å lage et plantekar ut av 400 literen.
Har da noen spm ang dette.
Liker plantene bevegelse i vannet eller at det er stillestående.
Hvilke planter vil egne seg for en som aldri har brydd seg så mye om planter.
Hvilke fisk er lurt og ha i et plantekar.
Har dupla s reaktor. skal den kobles sammen med en av de utvendige filterpumpene.

Kan prøve å svare på noen av spørsmålene.

Når det gjelder bevegelse i vannet så er det to ting man må tenke på. Det første er å unngå (alt)for mye bevegelse i vannskorpen. Dette lufter ut co2 og i og med at du tilsetter co2 så vil du vel helst at det skal bli værende i karet, ihvertfall til plantene rekker å nyttigjøre seg det. Likevel er det viktig med litt bevegelse i vannet slik at det hele tiden tilføres nytt vann til plantene. Er vannet helt stillestående så forbruker jo plantene av næringstoffene i vannet som ligger rundt planten, men får ikke tilført nytt. Som du skjønner så er det best å finne en balanse her.

Om du ikke har så mye kjennskap til planter så kan det være en fordel å begynne med de litt enklere sortene, så kan du heller bytte de ut eller supplere med noen vanskeligere etterhvert som du får dreisen på det. Til å begynne med anbefaler jeg også at du konsentrerer deg om færre arter og heller planter flere av hver sort. Som nevnt så kan du heller bytte ut og supplere senere. Mange planter gjør seg også best plantet i grupper. Om du ikke er altfor glad i å klippe og trimme planteveksten så unngå de mest hurtigvoksende artene. Du kan legge inn søk i plantebasen på både vanskelighetsgrad og veksthastighet. Les om plantene du planlegger å ha i karet og finn ut av hvordan de best kan plantes og hvilke krav de har til gjødsel, lys osv.

Istedenfor å komme med forslag til fisker det er lurt å ha i et plantekar så kan jeg kanskje nevne de som ikke passer. Unngå fisk som graver i substratet eller som spiser planter. I tillegg så bør du styre unna de som krever godt med sirkulasjon. Når det gjelder anbefalte fisk så kan det være en fordel med SAE som algespisere. Disse blir gjerne store og late etter en stund så du må nesten overveie selv om det er verdt å kjøpe de inn.

Reaktoren kjenner jeg ikke til og kan derfor ikke uttale meg om den. Får håpe noen andre svarer deg der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap