Hvordan få sverdplant til å blomstre/sette avlegere?

Noen som veit åssen jeg får Echinodorus bleheri til å blomstre/sette avlegere? Planta kommer hele tiden med nye blad, men ingen blomsterstengel. Har vert i div zoobutikker og spurt, men ingen har noen ide på åssen jeg skal få det til. Derfor henvender jeg meg til alla plantegale akvarister for gode råd!
Tror ikke det er så mye du kan gjøre egentlig, det er vel bare å vente. Prøve å gjøre det så ideelt som mulig for den.
De sender ut slike stengler med jevne mellomrom. Det er ikke stort du får gjort, utenom å gi den næring og kanskje luke de dårlige bladene.. Den vil nok sende ut en etterhvert.
Utrolig nok gjorde min nettop det. Og det var sånn helt plutselig bom! Min har beveget seg litt over vann så vet ikke om den ska blomstre og.
Sverdplantene må ha en viss alder og størrelse før de gjør det, har jeg merket. Og når de først gjør det, virker det som det "smitter", for jeg har et kar med fem sverdplanter som alle satte i gang på likt. Skjøt ut avleggerstilker i hytt og vær, som vokste i alle retninger. Noen opp og ut av karet også

Har hatt blomst på sverdplanter en sjelden gang også, men som oftest tørker de inn før det blir noe av dem. I blant vokser de rett inn i lysrøret (de vokser jo mot lyset) og da blir de svidd.
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie S. Hårvik
Reklame for plussmedlemskap