Asiatiske hardføre planter?

Heisann, lurte på om noen har en ok oversikt over asiatiske planter?? Jeg holder på å bli gal av å lete! Skal ha praktbotia i akvariet når jeg først får det igang, så de må være litt hardføre..

Jeg hadde blitt kjempeglad om noen har peiling!
Heisann!
Har du bestemt deg for PB allikevel nå? Kult

Tenker du på biotop riktige planter, eller planter som enklest overlever de potensielt plante-morderiske Praktbotiaene?
Jeg savner å kunne søke i basene etter både fisk og planter per biotop. De fleste vallisneriaer er asiatiske, javabregne, alle cryptocoryne artene såvidt jeg vet, lotus vokser også i Asia, blyxa, cardamine lyrata er nydelig og ligner litt på sør-amerikanske hydrocotyle.

Tja... det var noen i alle fall Javabregne og tigervallisneria er gode valg om du vil ha hardføre planter.
Wow, takk! Du var kjapp! Jah, planter kunne godt ha vært med i søkefunksjonen, jeg har ikke gjort annet enn å lese om asiatisk fisk og planter de siste dagene, informasjon begynner å renne ut av hodet mitt
Veldig mye spennende asiatisk fisk. Jeg er veldig glad i labyrintfisk av alle slag. I tillegg er det utrolig mange nydelige rasboraer. Har selv pygmegurami, lakrisgurami, dverggurami, honninggurami og kampfisk samt miniatyrrasbora. Stjernedanio er jo også nydelig
tender
Heisann! Har du bestemt deg for PB allikevel nå? Kult :) Tenker du på biotop riktige planter, eller planter som enklest overlever de potensielt plante-morderiske Praktbotiaene?

Åh er du her også! Ja, med overtalelse fra "mannfolket" og han som eier dyrebutikken her i Bodø, så har jeg det. Og jeg gleder meg kjempemasse! Har kjøpt et stort fint filter, sand og annet stæsj. Men plutselig innså jeg at jeg trenger varmekabler, så jeg fikk ikke fyllt opp akvariet idag dessverre

Jeg har bestemt meg for å gjøre det litt enklere for meg selv, bare det å få "riktig" biotop har vist seg å være kjempevanskelig, så jeg skal holde meg til å ha asiatisk fisk som skal ha samme vannverdier osv. så kan man kanskje bli mer spesifikk etterhvert Kan jeg få spørre hvilken fisk du har sammen med dine PB'er? Jeg har funnet ut av at fembåndsbarben kan være ett greit tilskudd til fiskefamilien, men lengre har jeg ikke kommet! Hodet mitt er oversvømt, hehe!
liv_65
Veldig mye spennende asiatisk fisk. Jeg er veldig glad i labyrintfisk av alle slag. I tillegg er det utrolig mange nydelige rasboraer. Har selv pygmegurami, lakrisgurami, dverggurami, honninggurami og kampfisk samt miniatyrrasbora. Stjernedanio er jo også nydelig :-)

Der var du kjappere enn meg igjen Liker gourami men de vil neppe trives sammen med praktbotia'n som skal ha en del bevegelse i vannet Dessverre! Her er det praktbotiaen som bestemmer
De liker nok litt roligere vann ja
OT: Rasbora, Danio og barber er gode tankkamerater til Botia. Men stort sett er det anbefalte valget når man har PB: FLER PB Kommer an på hva slags kar du vil ha. Selskapskar eller artskar. Ikke kjøp PB som den første fisken. De trenger et godt innkjørt kar for å sikre deg best overlevelsesrate.

Jeg har hatt PB med litt forskjellig.. SAE,Pakistanbotia,Ancistrus,Flaggtetra og andre botia-arter. Gurami passer ikke med Botia, etter min oppfatning. Det viktigste er at du ikke setter inn aggressive arter. PB er veldig fredelig, og blir fort stresset av mer hissige arter. De kan derfor fort infisere karet med spesiellt hvitprikk!

On-topic: Anubias og javabregne er ansett for å være ganske hardføre sammen med botia. Jeg kan ikke bidra med så veldig mye ang planter, da jeg selv er håpløs med planter. Jeg putter kun litt grønt i karet for å fjerne nitrat, og håper det går greit... (Stort sett går det til helvete...he-he)
Dere er noen engler Jeg liker ikke å "mase" så jeg har prøvd å finne ut alt selv men jeg burde kanskje spurt før!

Ancistrus er vel fra Sør-Amerika ikke sant? Og jeg hadde ikke tenkt å skaffe PB'ene med en gang, selvfølgelig har de mange nydelige inne på dyrebutikken men jeg skal stå imot Skal få tak i planter og slikt først, så deretter kanskje fembåndsbarber om jeg klarer å få tak i dem, har ikke sett noen i det siste! En ting som kunne vært gøy var å få tak i masse snegler å ha oppi mens karet blir innkjørt, så hadde det blitt et gigantisk velkomst måltid... De ville jo også hjulpet på innkjøringa Er pakistanbotian mindre følsom enn praktbotian, sånn at man evt. kan ha dem i før??

Ok nå er jeg helt off topic jeg også Sorry! Jeg raserer min egen tråd
Det ville nok blitt et strålende velkomstmåltid
Alle botia er like sensitive. Ikke tenk på Biotop du. Sett sammen et kar som er velfungerende
Men det er gøy å prøve seg med biotop da! Selv om det er vanskelig så lærer man så mye underveis mens man prøver. Jeg har PB sammen med SAE, værål og pærlegurami bl.a. Går greit selv om PB hadde likt mer strøm. Får se hva det blir til når de får seg 720 l. om et år eller tre. Tenker på å skaffe en stim kileflekkrasbora her. Flotte, fredelige, passe str. til å ha en ok stim... Tenkte også på stjernedanio, men kom til at den kanskje blir litt liten å ha sammen med PB og de andre. Men uff da, du spurte jo om planter...
Jeg har javabregne, javamose, gaffelmose, vasspest og lotus i min Asia-tank. Det hender PB smaker på lotusen, men det går bra. Kan jo spe på med litt mer grønt i kosten til dem så kanskje de lar være.
Tusen takk for glimrende svar fra alle sammen, jeg tror jeg begynner å helle mer mot å prøve så godt jeg kan å ihvertfall ha asiatisk fisk, skal prøve å få tak i asiatiske planter men blir det for vanskelig er det jo ikke sånn at jeg må (eller klarer!) å ha plantene for alltid, de kan jo byttes ut etterhvert Får jo bare prøve meg litt fram!

(Litt off topic: i dag kjøpte jeg dråpetester, whee! Da har jeg testa vannet fra springen (måtte jo selvfølgelig og konstatert at jeg har ganske hardt vann, 3 grader DH? høres det rett ut? og har bestillt JBL varmekabler fra webzoo, men de har dem jo ikke på lager så dette kan ta tid.. blah.)
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap