Alger på plantene

Hei !
Kjøpte en plante Micosorum pteropus, for å feste på rota . Den så litt mørk ut under, men jeg trodde den skulle være sånn. Lurer på om den hadde med noen alger, som har spredd seg ?
ER det bare å plukke det av, og jeg er kvitt det ?
Gjøtsler en gang i uken med Nutron ferro og Nutron flora ( vekselsvis )
Er deet nok ?
Vanskelig å se noe av bildene dine, men du vet at javabregne har sporehus som ser ut som svarte flekker under bladene?
Ja, men de skal vel ikke se lodden ut de sporene ?
De to øverste bildene dine viser noe som ser ut som begynnende penselalger... og det er definitivt den aller verste algen å bli kvitt, det kan jeg garantere. Og før du spør Søk på ordet "penselalger" her på forumet, det er skrevet side opp og side ned om dem. Et annet navn de har er rødalge, selv om de ikke er røde.

Penselalger vokser ikke under bladene, men langs kantene og oppå. Men spesielt liker de å vokse på ubevegelige gjenstander i akvarier, fast inventar som røtter, steiner og filter. Eldre planteblader som ikke lenger er i vekst, får mye penselalger.

Det nederste bildet ditt ser jeg ikke så tydelig, men det stemmer at javabregner får brune prikker under bladene. Det er slik planten er. De setter også små avleggerplanter i bladtuppene, og dette starter med at et par brune, lodne rot-tråder dukker opp. Fra disse rot-trådene vokser det så frem en ny, liten javabregne på oversiden. Man kan nappe av disse om man ikke synes det er så pent å se på, men kanskje spare et par stykker hvis man ønsker nye planter. Da kan noen avleggere få sitte til de er store nok til å tas av og flyttes til nytt sted

Ok,er redd for at det er penselalger ja !
Uff !
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap