Eusteralis stellata

Jeg har hatt et havari i plantekaret og var tvunget til å mørklegge det i 4 dager etter noen uker med intensiv algebekjempelse. Eusteralis stellataen som vokste så fint har selvsagt blitt veldig grissen og lys i bunnen, men kommer fint tilbake. Lurer på hvor langt jeg bør klippe den ned uten at den tar skade? Den er stygg de første 4-5 cm, totalt er den knapt 15 cm høy. Planten står i mellom partiet i karet, og må derfor være i bra kondisjon..
Hei, takk for hyggelig besøk forleden!
Du kan nok beskjære den ganske brutalt, når jeg hadde denne planten så toppet jeg den ca 7-8cm.
Tar litt tid å få den til å regenere røtter, men passer du på Co2 tilførselen burde det gå bra.
Hva skjedde forresten?
Hei igjen! Det var veldig lærerikt og plantene dine var helt supre. Cubaen var en fornøyelse å plante, den sitter fint med små luftbobler så det ser lovende ut. Ludwigia inclinata 'en er i ferd med å nå vannskorpen, og gir en utrolig flott kontrast i karet.
Algene kom da vi var 2 uker i syden før jul. Samme dag vi skulle reise var CO2 flasken pludselig tom. Jeg reduserte lyset til 8 timer, men kom likevel tilbake til en grønn suppe. Har renset, luket og byttet vann daglig i flere uker, men det ble en tålmodighetsprøve. Satt inn noen hurtigvoksende planter som jeg har luket vekk igjen etterhvert som algene festet seg osv osv.
Det tok lang tid, og det var stort sett bare stellata'en som var igjen av de opprinnelige plantene når karet ble friskmeldt. Tok imidlertid konsekvensen av mine feil og har nå anskaffet meg en 5 kg tank til CO2 og bruker den lille som reservetank.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap