Bladene blir litt brune

Hei!
Hvordan har det seg at når man kjøper planter i butikken og setter dem i akvariet så er de så fine og grønne. Etter en stund (noen uker) blir bladene litt brune. Noen blader blir også gjennomsiktige noe jeg tror ansistrusene står for, men hvorfor blir de brune. Vannkvaliteten er god etter hva testene sier. Er det noe man kan gjøre for å holde de grønne og fine?
Mvh
Kiki
Vet jo ikke hva det kan skyldes hos deg, men kan jo gå gjennom noen av tingene som planter krever for å trives:

- Potten og steinullen må fjernes så røttene får vokse fritt i bunnlaget.
- Stengelplanter må ikke plantes i bunter. Det beste er å plante de i grupper, men la hver stengel stå for seg.
- De trenger næring. Flytende gjødsel bør man starte forsiktig med. Begynn gjerne med bare en fjerdedels dose eller mindre og øk langsomt etterhvert som det ser ut som plantene begynner å vokse bedre. Selv har jeg aldri hatt behov for mer enn halv dosering selv om jeg har godt med planter. Planter med stort rotsystem må i tillegg få den typen tilskudd som stikkes ned til røttene. Det finnes mange typer å velge blant.
- De behøver nok lys og riktig lys. Har du ikke spesielt mye lys i karet så velg ut de artene som tåler lite eller medium belysning. Sjekk ut plantebasen under kunnskap her øverst på siden for å finne ut hvilke krav de forskjellige plantene har. Lysrør, og eventuelle tennere, skiftes årlig. Selv om røret fremdeles lyser så er kvaliteten ikke den samme lenger og plantene vil ikke få fullt utbytte av lyset. Dette fører også ofte til oppblomstring av alger.
- Sørg for å unngå å holde fisk og andre vesen som spiser planter. Gi ekstra mye grønnsaker om du har ancistrus
- Det hender dessverre at dyrebutikker selger planter som ikke egner seg til akvariebruk. Disse er egentlig ment brukt i terrarier og lignende og vil ikke tåle å stå under vann så lenge. Har du mistanke om at du har fått slike planter så kan du se om du finner den her eller legg ut et bilde av den til identifikasjon.

Håper dette var forståelig og at du ikke blir veldig forvirret. Den enkleste måten å lykkes med akvarieplanter er faktisk å velge blant de enkle og lite lyskrevende artene i plantebasen. De fleste butikker kan bestille de artene de ikke har inne, men sjekk også ut rubrikk her øverst på siden. Her finner du ofte rimelige planter til salgs. Lykke til!
Takk for et veldig bra svar. Jeg skal følge tipsene dine : )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap