Co2?

Hei

Vi sitter å lurer litt på Co2 her... Vi har en luftpumpe som står å blåser "bobler" i en lang tråd. Går det ann å føre den bortover plantene for å gi de litt Co2 rett på de?! Sikkert et utrolig dumt spm, men må da spørre for å få svar

Mvh Mia
Den boblesteinen gir ikke CO², den gir O²
Altså;
CO² er karbondioksyd (det vi mennesker puster UT, "brukt luft")
O² er oksygen (det vi trenger å puste inn, ren og frisk luft)

Fiskene er likedan som oss; de trenger oksygen å puste i. Forskjellen er at deres form for oksygen er oppløst (usynlig) i vannet.

Grønne planters fotosyntese i døgnets lyse timer, bruker CO², og produserer i denne prosessen O². Det er det som er så fint i godt beplantede akvarier

Nei det går ikke an

Luftpumpa blåser luftbobler, oksygen (02), mens plantene gjerne vil ha tilført C02 (karbondioksid).

For å tilføre CO2 må du ha en eller annen form for sats, eller ren Co2 på trykkflaske. Har ikke satt meg inn i dette, så detaljer har jeg ikke greie på
Det jeg egenlig mente var å koble co2 flaske til den som lager små bobler i akvariet? Har slike co2 flasker til sodastream maskin som jeg får innkjøpspriser på. så om det er mulig og lage en kobling fra den til luftboble greia og så ha en funksjonabelt co2 anlegg.
Ei luftpumpe gir ikke så mye O2, faktisk er det bare ca 20 % av luften som er O2, og i atmosfærisk luft er det minimale verdier med CO2 , ca 0.06%.

Teknisk sett kan du godt bruke co2 flasker til sodastream maskin, men disse flaskene er vel ganske små, 200 -300 gram?

Det er mye enklere å bruke en større flaske på f eks 2 kg eller helst 5-6 kg.
Du trenger ikke luftpumpe da CO2'en er under trykk og vil presse seg ut av flasken uansett.

Utfordringen er å få vannet til å ta opp CO2'en. Da holder det ikke med en vanlig luftstein som du bruker til luftpumpa di.

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=104&produktid=416&Navn=11.%20CO2-målere&HKatID=3

Her er alt du trenger for og tilføre plantene dine Co2
Eneste du trenger i tillegg til dette settet er en sirkulansjonspumpe for og drive reaktoren som skal spre Co2'en i akvarievannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap