Oppdeling av javabregne-rot

Jeg kjøpte en Javabregne og rota (den horisontale) hadde vokst rundt og rundt oppi potta. Jeg skulle ha den på en lang rot i akvariet så jeg så meg nødt til å dele den opp i "svingene" og deretter feste alle de enkelte delene til mangroverota.

Går dette bra? Kommer blader til å vokse ut i begge ender av alle bruddstykkene?

Kjøpte også to ganske store algekuler, men jeg sleit litt med at spesielt den ene fløyt/rullet fritt rundt i akvariet, men det løste jeg ved å grave den 1/4 ned i grusen. Må bare huske å rulle litt på dem iblant!
Ja, Javabregnen kan formeres ved å dele opp rizomen, som den vannrette stengelen kalles. Så lenge det er blader på hver del så vil den fortsette å vokse og danne fine nye planter, men du må være tålmodig for denne er ikke blant de som vokser raskest akkurat

En annen gang du har problem med flytende algeballer så kan du prøve å skvise de lett under vann. Da får du ut luften og den fylles med vann og synker.
Kan man dele Anubias på samme måte? kutte over Rizom-tingen?
Tin-Tin
Kan man dele Anubias på samme måte? kutte over Rizom-tingen?

Jepp
Uææ!!
Sjekket alle plantene mine i dag og så at det ene bladet på Javabregna plutselig hadde blitt brunflekkete og det henger noe som ser ut som tynt, langt hår fra tuppen!
Er dette en alge?? Ser veldig skummel ut egentlig! Noen som veit hva det er, og hva jeg bør gjøre? Hele bladet bør vel fjernes??[External Image]
Det er bare å fjerne bladet. Du kan lese mer om alger, de forskjellige typene, hvorfor de dukker opp og hva du kan gjøre for å holde de i sjakk blant annet her og her.
GoofySnail
Sjekket alle plantene mine i dag og så at det ene bladet på Javabregna plutselig hadde blitt brunflekkete og det henger noe som ser ut som tynt, langt hår fra tuppen! Er dette en alge?? Ser veldig skummel ut egentlig! :( Noen som veit hva det er, og hva jeg bør gjøre? Hele bladet bør vel fjernes??[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/22307_090216211853_2.jpg[/IMG]

javabregne kan være litt sær hos enkelte akvarister, ser ut som den gjør det samme hos deg som den gjorde hos meg, de kan vitre bort eller miste bladene i et nyoppsatt akvarium, de kommer tilbake igjenn så ikke kast den om det skjer deg, ser ut som det er en trådalge du har fått på tuppen der gitt, personelig synes jeg alger er bra i et reke kar.
Takk for svar! Så tomandre, du mener at alle bladene på Javabregna bare kan dø rett og slett, men at det vokser ut nye av rizomen?? Er enig i at alger er bra i et rekeakvarie! Har bare aldri sett noe liknende! Den er jo ikke grønn sånn som alger pleier å være, den er hvit og ser ut som "englehår"... Klipper nok av bladet siden det også har begynt å bli brunt...
GoofySnail
Takk for svar! :) Så tomandre, du mener at alle bladene på Javabregna bare kan dø rett og slett, men at det vokser ut nye av rizomen?? Er enig i at alger er bra i et rekeakvarie! ;) Har bare aldri sett noe liknende! Den er jo ikke grønn sånn som alger pleier å være, den er hvit og ser ut som "englehår"... Klipper nok av bladet siden det også har begynt å bli brunt...

ja javabregne har en tendens til å miste bladene i et ferskt akvarium eller nyoppsatt akvarium, å ja de får bladene tilbake, jeg har delt å herjet med min javabregne en del ganger de er utrolig hardføre når de har funnet seg til rette, jeg har også bare festet en bit av rizomen i en sprekk i en rot og den ble til en flott plante, har klipt bort alle bladene slik at rizomen står igjen uten blader, den kommer igjen med blader tett og fin. jeg gjør dette av og til da jeg har litt for mye lys i mine kar til at den vil trives helt opptimalt, den blir brun å stygg hos meg etter en stund. når jeg klipper den kommer den tilbake med nye friske blader.
poster et bilde av 240l med en rot jeg har festet javabregner på alle javabregnene kommer fra en plante hos meg, de får også små avleggere på bladene.
Wow! Det er en ganske imponerende plante! Folk sier at den vokser sakte, men jeg ser allerede nye skudd som skyter opp fra der jeg kutta! Hvis denne vokser sakte, lurer jeg på hvor fort en fortvoksende plante vokser! Flere cm hver dag?? :p Er det mulig å kutte av kun deler av et blad for så at resten av bladet overlever? Bladet med alge på som er nevnt har blitt brunt i tuppen...
GoofySnail
Wow! Det er en ganske imponerende plante! Folk sier at den vokser sakte, men jeg ser allerede nye skudd som skyter opp fra der jeg kutta! Hvis denne vokser sakte, lurer jeg på hvor fort en fortvoksende plante vokser! Flere cm hver dag?? :p Er det mulig å kutte av kun deler av et blad for så at resten av bladet overlever? Bladet med alge på som er nevnt har blitt brunt i tuppen...

kutt i vei, den lille biten er bare å ta bort.
men ikke styr for mye med den nå i begynnelsen, den har vært i gjennom mye med nytt akvarium og blitt oppdelt så den bør få litt ro til å sette seg og venne seg til sitt nye hjem.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap