- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Brunt på bladene??
Brunt på bladene??
Inaktiv bruker
Har to cryptocoryne pontederiifolia planter og har merket at det har kommet noe brunfarge på dem. Ser nesten ut som rust. Det samme er kommet på en stein. Hva er dette??
Har også en plante som jeg nettopp har kjøpt.
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1057&thread_id=40868&sr=1
Bladene begynner å bli brune noen er helt brune.
Og noen som vet vilke type gjødsel jeg skal gi dem?
Kan ta bilder hvis dere trenger.
Har også en plante som jeg nettopp har kjøpt.
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1057&thread_id=40868&sr=1
Bladene begynner å bli brune noen er helt brune.
Og noen som vet vilke type gjødsel jeg skal gi dem?
Kan ta bilder hvis dere trenger.
Postet 22.02.09 kl 16:22
planter trenger ihvertfall nitrat, fosfat og jern -og lys.
Jeg lurte på det samme her veldig nylig, og jeg mistenker de aller fleste akvariebutikker har det du trenger. Jeg kjøpte et middel som inneholder nitrat og fosfat (dette produserer fiskene.. men det er ikke fisker i det akvariet enda, dessuten så må de som regel ha litt ekstra uansett om du ikke har masse fisk og lite planter.) Og hadde fra før et middel med jern i, jern gjør at plantene blir sunnere og får penere vekst/farge
Jeg lurte på det samme her veldig nylig, og jeg mistenker de aller fleste akvariebutikker har det du trenger. Jeg kjøpte et middel som inneholder nitrat og fosfat (dette produserer fiskene.. men det er ikke fisker i det akvariet enda, dessuten så må de som regel ha litt ekstra uansett om du ikke har masse fisk og lite planter.) Og hadde fra før et middel med jern i, jern gjør at plantene blir sunnere og får penere vekst/farge
Postet 22.02.09 kl 16:56
Inaktiv bruker
Jeg har 4 guppyer i det karet.
Men lurte på om GH-Salt og DH-Salt er noe å bruke??
Står på boksen at de gjør vannet bedre egnet for akvariefisk og planter.
GH-Saltet er hvistnok også bra for f.eks. guppy. Har også lys på noen timer til dagen.
Men lurte på om GH-Salt og DH-Salt er noe å bruke??
Står på boksen at de gjør vannet bedre egnet for akvariefisk og planter.
GH-Saltet er hvistnok også bra for f.eks. guppy. Har også lys på noen timer til dagen.
Postet 22.02.09 kl 17:05
Tilsetning av gh-salt øker gh i vannet. Har vannet ditt allerede bra gh i forhold til de fiskene du har så trenger du ikke bruke det. Du bør altså først finne ut hva slags vannverdier du har (til dette får du kjøpt forskjellige dråpetester, anbefaler ikke strips) og hva slags vann de fiskene du skal ha foretrekker (dette kan du lese om ved å søke opp arten i fiskebasen). Husk at skal du tilsette noe for å endre vannverdiene så må det foregå over lang tid slik at fiskene ikke får problemer, men først må du altså finne ut om det er nødvendig i det hele tatt.
Les mer om vannverdier her.
Les mer om vannverdier her.
Postet 23.02.09 kl 22:36
Endret: 23.02.09 kl 22:37
Inaktiv bruker
Jeg har Azoo NO2 test, NH4/NH3 test, KH test og CI test. (dråpetester)
Tetra GH test.
Sera Iron test
Alle er dråpetester.
De jeg skjønner er NO2, Tetra GH og NH4/NH3 testene.
PH verdiene i følge vannverket er på 7.9
Guppyene mine skal ha 7.0 - 8.0 PH
Cryptocoryne Pontederiifolia skal ha 5.5 - 8.0 PH
Den siste plante er jeg usikker på da jeg ikke har funnet ut hvilke det er enda.
GH kom på 4 dH
Guppy skal ha 9 - 19 dH
Cryptocoryne Pontederiifolia skal ha 0.0 - 20.0 dH
Så den må vel opp??
NO2 - 0.1
NH4/NH3 - 0
Tetra GH test.
Sera Iron test
Alle er dråpetester.
De jeg skjønner er NO2, Tetra GH og NH4/NH3 testene.
PH verdiene i følge vannverket er på 7.9
Guppyene mine skal ha 7.0 - 8.0 PH
Cryptocoryne Pontederiifolia skal ha 5.5 - 8.0 PH
Den siste plante er jeg usikker på da jeg ikke har funnet ut hvilke det er enda.
GH kom på 4 dH
Guppy skal ha 9 - 19 dH
Cryptocoryne Pontederiifolia skal ha 0.0 - 20.0 dH
Så den må vel opp??
NO2 - 0.1
NH4/NH3 - 0
Postet 24.02.09 kl 00:52
Ja, da kan du gjerne øke gh litt. Prøv ut i en bøtte på forhånd hvor mye du behøver og øk gh langsomt til ønsket verdi. Du kan for eksempel fylle på vann med litt høyere gh-verdi ved hvert vannbytte.
Nitritt (NO2) skal forresten alltid være på null i et innkjørt akvarium. Noen grunn til at du har utslag her? Hvor lenge har akvariet stått? Har du renset filteret nylig og i såfall på hvilken måte? Anbefaler at du skifter litt ekstra vann (30%) noen dager fremover til den ikke er målbar lenger.
Nitritt (NO2) skal forresten alltid være på null i et innkjørt akvarium. Noen grunn til at du har utslag her? Hvor lenge har akvariet stått? Har du renset filteret nylig og i såfall på hvilken måte? Anbefaler at du skifter litt ekstra vann (30%) noen dager fremover til den ikke er målbar lenger.
Postet 24.02.09 kl 02:01
Inaktiv bruker
Akvariet har gått siden 2 september 2008.
Det gikk 6 uker etter start før nitritten hviste
seg første gangen. Hadde kunn 2 planter oppi.
Har også nettopp hatt Nitritt problem.
N02 testen min går den ikke under 0.1
Det står at når den er 0.1 er det safe.
Har kun tatt litt filterguffe over til pumpa i 22 Literen.
Sjekka også 22 Literen der er det helt likt (Ble starta 19. februar. 2009, hvet at nitritten pleier å kommer etter ca 2 uker.)
PH: 7.9
GH: 4
NO2: 0.1
NH4/NH3: 0
Det gikk 6 uker etter start før nitritten hviste
seg første gangen. Hadde kunn 2 planter oppi.
Har også nettopp hatt Nitritt problem.
N02 testen min går den ikke under 0.1
Det står at når den er 0.1 er det safe.
Har kun tatt litt filterguffe over til pumpa i 22 Literen.
Sjekka også 22 Literen der er det helt likt (Ble starta 19. februar. 2009, hvet at nitritten pleier å kommer etter ca 2 uker.)
PH: 7.9
GH: 4
NO2: 0.1
NH4/NH3: 0
Postet 24.02.09 kl 02:26
Postet 24.02.09 kl 02:37