- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Gjødsling
Gjødsling
Postet 10.03.09 kl 22:48
Postet 10.03.09 kl 22:50
Postet 10.03.09 kl 23:12
Helt enig! Dette er info jeg savner også.
Hittil har jeg brukt "gjette-metoden".
Har planten et skikkelig rotsystem (typisk sverdplanter), satser jeg på at det er næring i bunnlaget som kreves. Har planten lite/små røtter, som typisk stengelplanter, satser jeg på at det er flytende næring som er tingen.
Sånn logisk sett antar jeg at hvert fall er planter som går for å skulle fjerne overskuddsnæring i vannet typiske planter som vil ha flytende næring.
Det der er metoden jeg har brukt for å gjette meg til behov, men jeg nekter å tro at den er dekkende eller fullkommen på noe vis :p
Hittil har jeg brukt "gjette-metoden".
Har planten et skikkelig rotsystem (typisk sverdplanter), satser jeg på at det er næring i bunnlaget som kreves. Har planten lite/små røtter, som typisk stengelplanter, satser jeg på at det er flytende næring som er tingen.
Sånn logisk sett antar jeg at hvert fall er planter som går for å skulle fjerne overskuddsnæring i vannet typiske planter som vil ha flytende næring.
Det der er metoden jeg har brukt for å gjette meg til behov, men jeg nekter å tro at den er dekkende eller fullkommen på noe vis :p
Postet 10.03.09 kl 23:16
Postet 10.03.09 kl 23:35
Er vel samme måten jeg har gått frem også. Foreløpig har jeg funnet ut at echinodorus-artene, nymphea-artene og cryptocorynene trives med gjødsel rundt røttene. De fleste andre plantene jeg har hatt må i tillegg ha flytende gjødsel.
Man kan selvfølgelig gjette seg til at moser, flyteplanter og planter på røtter helst vil ha flytende. Det samme gjelder forøvrig det meste av stilkplantene, men ett unntak som jeg vet om, Nesaea pedicellata, som er en stilkplante med veldig stort rotsystem.
Man kan selvfølgelig gjette seg til at moser, flyteplanter og planter på røtter helst vil ha flytende. Det samme gjelder forøvrig det meste av stilkplantene, men ett unntak som jeg vet om, Nesaea pedicellata, som er en stilkplante med veldig stort rotsystem.
Postet 11.03.09 kl 00:58
Postet 22.03.09 kl 12:32
Postet 22.03.09 kl 12:40
Postet 22.03.09 kl 14:23
Postet 22.03.09 kl 14:47
Postet 22.03.09 kl 18:43
Jeg har bare prøvd to typer. TetraCrypto og Jbl's kuler. Foretrekker de siste siden jeg slipper unna med å dosere en gang i året istedenfor en gang i måneden. Har en liten mistanke om at TetraCrypto lekket næring til vannet også, men det er bare en mistanke altså
Postet 22.03.09 kl 23:15