- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Når plantene dine ser slik ut, hva gjør man da?
Når plantene dine ser slik ut, hva gjør man da?
Postet 13.03.09 kl 00:47
Er det BGA du har fått?
Slamsug vekk alt du kan (det løsner veldig lett), fôr fiskene godt en gang, og mørklegg så karet helt i en uke. Legg håndklær eller tepper over så det blir ordentlig mørkt. Ingen fôring denne uka.
Når det er tid for å ha på lyset igjen, så er det viktig å unngå at BGA'en kommer tilbake. Har du mulighet for å rette filterutblåset mot det området der BGA'en er verst? Den algen hater sirkulasjon, har jeg inntrykk av. Jeg har ihvertfall blitt kvitt den med de nevnte metodene
Har du stort nok filter til dette karet, gjør det en skikkelig jobb? Når renset du det sist?
Når du bytter vann i dette karet, hvor ofte gjør du det og hvor mye tar du pr gang?
Jeg har kun fått BGA i akvarier der filteret egentlig er i snaueste laget. Aldri fått det i kar med utvendige tønnefiltere, da disse skaper nok sirkulasjon og er mer enn store nok mht kapasitet.
Slamsug vekk alt du kan (det løsner veldig lett), fôr fiskene godt en gang, og mørklegg så karet helt i en uke. Legg håndklær eller tepper over så det blir ordentlig mørkt. Ingen fôring denne uka.
Når det er tid for å ha på lyset igjen, så er det viktig å unngå at BGA'en kommer tilbake. Har du mulighet for å rette filterutblåset mot det området der BGA'en er verst? Den algen hater sirkulasjon, har jeg inntrykk av. Jeg har ihvertfall blitt kvitt den med de nevnte metodene
Har du stort nok filter til dette karet, gjør det en skikkelig jobb? Når renset du det sist?
Når du bytter vann i dette karet, hvor ofte gjør du det og hvor mye tar du pr gang?
Jeg har kun fått BGA i akvarier der filteret egentlig er i snaueste laget. Aldri fått det i kar med utvendige tønnefiltere, da disse skaper nok sirkulasjon og er mer enn store nok mht kapasitet.
Postet 13.03.09 kl 02:22
Endret: 13.03.09 kl 02:25
Postet 13.03.09 kl 07:42
Postet 13.03.09 kl 07:55
Postet 13.03.09 kl 08:11
Postet 13.03.09 kl 08:45
Postet 13.03.09 kl 08:56
Postet 13.03.09 kl 10:00
mona oEr det BGA du har fått? Slamsug vekk alt du kan (det løsner veldig lett), fôr fiskene godt en gang, og mørklegg så karet helt i en uke. Legg håndklær eller tepper over så det blir ordentlig mørkt. Ingen fôring denne uka. Når det er tid for å ha på lyset igjen, så er det viktig å unngå at BGA'en kommer tilbake. Har du mulighet for å rette filterutblåset mot det området der BGA'en er verst? Den algen hater sirkulasjon, har jeg inntrykk av. Jeg har ihvertfall blitt kvitt den med de nevnte metodene :-) Har du stort nok filter til dette karet, gjør det en skikkelig jobb? Når renset du det sist? Når du bytter vann i dette karet, hvor ofte gjør du det og hvor mye tar du pr gang? Jeg har kun fått BGA i akvarier der filteret egentlig er i snaueste laget. Aldri fått det i kar med utvendige tønnefiltere, da disse skaper nok sirkulasjon og er mer enn store nok mht kapasitet.
Det kan jo selvfølgelig være BGA ja.. Synes ikke det ligner på det forrige utbruddet, men når jeg tittet nærmere har de et blåskjær ja..
Jeg har et Tetratec IN400+ (beregnet opp til 50L tror jeg?) i et 15L akvarium. Så jeg tror ikke filteret er for lite ihvertfall.. Har desverre ikke mulighet for å snu utblåset nedover mot plantene men kan skru opp gjennomstrømmningen. (gjort nå) Det er ikke så veldig lenge siden jeg renset den ene svampen i en bøtte akvarievann så litt nervøs for og gjøre det igjen.
Prøver og bytte vann 1 gang hver uke, og da 40-50% ca. Men har blitt litt slapp på det i det siste. :-S Ikke helt bra kanskje..
HelgeHar du tilsatt plantenæring siste tiden? Har du hatt plantevekst å snakke om?
Har ikke tilsatt noen form for næring nei, verken laterittkuler eller flytende. Planteveksten kan man mildt sagt si er "shabby". (svak/dårlig)
Fiske_Arne: Takker for linkene. Har lest om BGA før og har også hatt et utbrudd i 54Literen min for en stund tilbake. Der holdt det med en 4 dagers mørklegging uten fòr og med vannbytte annenhver dag.
Som konklusjon, skal vi si dette er BGA? Isåfall, vist jeg klipper av de ødelagte bladene, evnt tar ut de mest utsatte plantene og bytter vann, pluss starter en 3-4 dagers mørklegging, da vil dette gå over?
Postet 13.03.09 kl 15:26
Fiske_ArneNei.. Av å dekke over karet og la det stå mørklagt i flere dager med BGA i karet. De avgir giftige gasser når de dør, og når alle dør samtidig kan resultatet bli katastrofalt.
hva med daglig vannbytte under mørkleggingen?
Ødelegger vel ikke mørkleggingen så mye om man har på lys i 10 minutter daglig? Da burde det gå greit med giftstoffene.
Postet 13.03.09 kl 15:49
Fiske_ArneNei.. Av å dekke over karet og la det stå mørklagt i flere dager med BGA i karet. De avgir giftige gasser når de dør, og når alle dør samtidig kan resultatet bli katastrofalt.
Kan du ikke heller bruke litt mere tid på å skjønne hva folk faktisk skriver?
Jeg skrev IKKE at han skulle mørklegge det slik det ser ut nå med all BGA'en (slik du åpenbart gjorde...)
Jeg skrev at han først skulle manuelt fjerne og slamsuge bort alt han kunne av BGA....
Man er da ikke helt idiot heller!
Postet 13.03.09 kl 17:30
Endret: 13.03.09 kl 17:31
oookey... ihvertfall.. hehe!
Har nå klippet alle de bladene på sverdplanten som hadde BGA, luket ut Ludwigia'n og Hygrophila'n (lot en liten dusk som så ut som den hadde vennet seg til det skarpe lyset, være igjen). Slamsuget sanden til det beste jeg kunne. Byttet ca 90% vann å hatt i 7ml Aquasafe (jada, bortkastet, men har igjen 3/4 flaske). Renset den ene svampen i filteret, plassert det midt i karret og skrudd opp strømmen.
Kryss fingrene for meg. ;-P
Har nå klippet alle de bladene på sverdplanten som hadde BGA, luket ut Ludwigia'n og Hygrophila'n (lot en liten dusk som så ut som den hadde vennet seg til det skarpe lyset, være igjen). Slamsuget sanden til det beste jeg kunne. Byttet ca 90% vann å hatt i 7ml Aquasafe (jada, bortkastet, men har igjen 3/4 flaske). Renset den ene svampen i filteret, plassert det midt i karret og skrudd opp strømmen.
Kryss fingrene for meg. ;-P
Postet 13.03.09 kl 19:01
mona o[QUOTE=Fiske_Arne]Nei.. Av å dekke over karet og la det stå mørklagt i flere dager med BGA i karet. De avgir giftige gasser når de dør, og når alle dør samtidig kan resultatet bli katastrofalt.
Kan du ikke heller bruke litt mere tid på å skjønne hva folk faktisk skriver?
Jeg skrev IKKE at han skulle mørklegge det slik det ser ut nå med all BGA'en (slik du åpenbart gjorde...)
Jeg skrev at han først skulle manuelt fjerne og slamsuge bort alt han kunne av BGA....
Man er da ikke helt idiot heller!
Jøss.. Det var da voldsomt til krafrutrykk.. Er dette hobbyen din?
Det jeg beskrev skjedde en gang jeg var ganske fersk for ca 30 år siden, og fikk råd om å mørklegge karet helt. Jeg fjernet det meste av "algene" men tydligvis ikke nok.
Og jeg mener dette bør være siste utvei, fordi det finnes andre måter å få bukt med problemet som er mindre farlig.
Hvis det irriterer deg å bli rettet på så beklager jeg. Det hadde jo vært mye bedre om fiskene hans døde..
Postet 13.03.09 kl 19:33
Postet 15.03.09 kl 14:15
Hei Northhawk
Nå ser det jo veldig bra ut!
Men jeg kom på en ting. *klasker hånden i panna* At jeg ikke tenkte på det her om dagen og tipset deg.
Visste du at eplesnegler bare er helt rå på å spise blågrønne alger ?! Helt fantastiske!
I en 85 liter jeg hadde kun luftdrevne svampfilter, altså meget lav sirkulasjon, fikk jeg en alvorlig invadering av BGA. Hele trorota i karet var fullstendig dekket av et sleipt mørkeblågrønt lag. Usj!
Da tok jeg to små eplesnegler fra et annet kar og slapp oppi karet....
To dager senere... og vips! Trerota var gullende ren! Deretter krabbet eplesneglene opp i plantene, flyteplantene også, og spiste dem rene.
Alt i alt brukte de under en uke på å spise opp smitt og smule av BGA'en i hele 85 literen. To eplesnegler som knapt var på str med en femtiøring
Så lenge jeg beholdt eplesneglene i det karet, kom aldri BGA'en tilbake!
Jeg behøvde ingen mørklegging og ingen manuell fjerning av BGA, og ikke noe andre tiltak enn å sette inn de to eplisene
Det er altså mitt heteste tips mot BGA!
PS!
Ikke noe fôring av fiskene den dagen du setter inn eplesneglene og ikke dagen etter heller. Da finner ikke eplesneglene så mye matrester, og går dermed løs på BGA'en straks
Men så, når du ser de har fått smaken på BGA, kan du fôre fiskene litt igjen.
Nå ser det jo veldig bra ut!
Men jeg kom på en ting. *klasker hånden i panna* At jeg ikke tenkte på det her om dagen og tipset deg.
Visste du at eplesnegler bare er helt rå på å spise blågrønne alger ?! Helt fantastiske!
I en 85 liter jeg hadde kun luftdrevne svampfilter, altså meget lav sirkulasjon, fikk jeg en alvorlig invadering av BGA. Hele trorota i karet var fullstendig dekket av et sleipt mørkeblågrønt lag. Usj!
Da tok jeg to små eplesnegler fra et annet kar og slapp oppi karet....
To dager senere... og vips! Trerota var gullende ren! Deretter krabbet eplesneglene opp i plantene, flyteplantene også, og spiste dem rene.
Alt i alt brukte de under en uke på å spise opp smitt og smule av BGA'en i hele 85 literen. To eplesnegler som knapt var på str med en femtiøring
Så lenge jeg beholdt eplesneglene i det karet, kom aldri BGA'en tilbake!
Jeg behøvde ingen mørklegging og ingen manuell fjerning av BGA, og ikke noe andre tiltak enn å sette inn de to eplisene
Det er altså mitt heteste tips mot BGA!
PS!
Ikke noe fôring av fiskene den dagen du setter inn eplesneglene og ikke dagen etter heller. Da finner ikke eplesneglene så mye matrester, og går dermed løs på BGA'en straks
Men så, når du ser de har fått smaken på BGA, kan du fôre fiskene litt igjen.
Postet 15.03.09 kl 14:50
Endret: 15.03.09 kl 14:55
Ja det der så ikke bra ut. Det jeg gjør ved slike tilfeller, er å behandle plantene i klorin. 1 del klorin, til 20 deler vann. Så tar man plantene, og holder de nedi løsningen(ikke røttene) i 4-5 minutter. Så skyller man plantene i rennende vann. Så renser jeg alle pumpene, med slanger og allt. Tar ut alle steiner og røtter, og renser dem.
Så setter jeg karet under konstant og intens UV stråling. 200W på 700 liter. I et par 3 dager. Da er det ikke så mye liv igjen etterpå. Så setter jeg allt tilbake, og lar det hele gå seg til igjen. Lite for og hyppig vannbytte hjelper også.
Når folk hører ordet klorin, så blir det sikkert hubaluba, men det går fint. Jeg har gjort dette mange ganger, og det funker bra. Ingen fare med det. Bare ikke ha klorin i karet.
Vann jeg tilfører karet kjører jeg først igjennom en kraftig UV sterilisator. Det er da automatisk vannbytte, så dette går kontimuerlig. Slik at vannet er fritt for alle levende organismer, før det går i karet.
Så setter jeg karet under konstant og intens UV stråling. 200W på 700 liter. I et par 3 dager. Da er det ikke så mye liv igjen etterpå. Så setter jeg allt tilbake, og lar det hele gå seg til igjen. Lite for og hyppig vannbytte hjelper også.
Når folk hører ordet klorin, så blir det sikkert hubaluba, men det går fint. Jeg har gjort dette mange ganger, og det funker bra. Ingen fare med det. Bare ikke ha klorin i karet.
Vann jeg tilfører karet kjører jeg først igjennom en kraftig UV sterilisator. Det er da automatisk vannbytte, så dette går kontimuerlig. Slik at vannet er fritt for alle levende organismer, før det går i karet.
Postet 15.03.09 kl 15:20
Endret: 15.03.09 kl 15:27
mona oHei Northhawk :-) Nå ser det jo veldig bra ut!
Tusen takk
mona oVisste du at eplesnegler bare er helt rå på å spise blågrønne alger ?! Helt fantastiske! I en 85 liter jeg hadde kun luftdrevne svampfilter, altså meget lav sirkulasjon, fikk jeg en alvorlig invadering av BGA. Hele trorota i karet var fullstendig dekket av et sleipt mørkeblågrønt lag. Usj! Da tok jeg to små eplesnegler fra et annet kar og slapp oppi karet.... To dager senere... og vips! Trerota var gullende ren! Deretter krabbet eplesneglene opp i plantene, flyteplantene også, og spiste dem rene. Alt i alt brukte de under en uke på å spise opp smitt og smule av BGA'en i hele 85 literen. To eplesnegler som knapt var på str med en femtiøring :-) Så lenge jeg beholdt eplesneglene i det karet, kom aldri BGA'en tilbake! :) Jeg behøvde ingen mørklegging og ingen manuell fjerning av BGA, og ikke noe andre tiltak enn å sette inn de to eplisene :D Det er altså mitt heteste tips mot BGA! ;)
Ja! Stemmer det, mener og ha lest en tråd (eller var det artikkel?) hvor du har skrevet nesten det samme.. Det hadde jeg også helt glemt ;-P hehe! Tusen takk for det rådet. Skal sette en eplis med litt størrelse til tilvenning i 15Litern, kanskje jeg unngår at BGA'n kommer tilbake.
Tom tankJa det der så ikke bra ut. Det jeg gjør ved slike tilfeller, er å behandle plantene i klorin. 1 del [B]klorin[/B], til 20 deler vann. Så tar man plantene, og holder de nedi løsningen(ikke røttene) i 4-5 minutter. Så skyller man plantene i rennende vann. Så renser jeg alle pumpene, med slanger og allt. Tar ut alle steiner og røtter, og renser dem. Så setter jeg karet under konstant og intens UV stråling. 200W på 700 liter. I et par 3 dager. Da er det ikke så mye liv igjen etterpå. Så setter jeg allt tilbake, og lar det hele gå seg til igjen. Lite for og hyppig vannbytte hjelper også. Når folk hører ordet [B]klorin[/B], så blir det sikkert hubaluba, men det går fint. Jeg har gjort dette mange ganger, og det funker bra. Ingen fare med det. Bare ikke ha [B]klorin[/B] i karet. Vann jeg tilfører karet kjører jeg først igjennom en kraftig UV sterilisator. Det er da automatisk vannbytte, så dette går kontimuerlig. Slik at vannet er fritt for alle levende organismer, før det går i karet.
Hehe! Klorin hørtes skremmende ut ja Tror nesten jeg må annskaffe meg et lite karr til hvor jeg "gror" BGA for og teste ut dette. Takk for tipset.
PS: Tror dette er det lengste innlegget jeg har lagt inn her på AF. :-P
Postet 15.03.09 kl 17:41
Endret: 15.03.09 kl 17:42
Postet 15.03.09 kl 19:13
Ja det var et godt tips. Neste gang jeg får BGA skal jeg også prøve dette. Høres mye sikrere ut enn å mørklegge akvariet.
Under krigen sies det at nervegass faktisk ble brudusert av BGA. Hvis det er sant er det jo ikke rart at det er farlig. Nå er dette kun et rykte jeg har hørt og jeg vil ikke bli arrestert hvis noen vet at dette er oppspinn
Under krigen sies det at nervegass faktisk ble brudusert av BGA. Hvis det er sant er det jo ikke rart at det er farlig. Nå er dette kun et rykte jeg har hørt og jeg vil ikke bli arrestert hvis noen vet at dette er oppspinn
Postet 16.03.09 kl 09:25